Veliki Klek

Dan po Karwendelrundi so me uničili z brutalno testno vožnjo po okoliških hribih. Za nameček sem podaljšal še petkovo testno vožnjo. S Tarmacom sem se še drugič podal v zadnji krog svetovnega prvenstva v Innsbrucku in si ogledal zadnjih 25 kilometrov trase kronometra. Po 360 kilometrih, 13 urah in skoraj 5.000 metrih višinske razlike v treh dneh sem bil uničen, a kraljevska etapa je bila šele pred menoj. Pot iz Innsbrucka se vleče, zato sem združil prijetno s prijetnim in službeni izlet podaljšal za en dan.

Vrnitev na Veliki Klek. 16 let starejši.

Še v četrtek nisem vedel ali bi šel raje v italijanske Dolomite ali naj ostanem v Avstriji. Pretehtal je … zajtrk. V Italiji bi dobil žemljo in brioš, kar za take ekspedicije ni dovolj, v Avstriji pa od mize še nisem odšel lačen. Anja je predlagala Kitzbühler Horn, a za take naklonine mora biti človek spočit. Odločil sem se za … Grossglockner Hochalpenstrasse. Kot da vzpon na 2.500 metrov ne terja spočitega telesa.

Tam sem vozil že leta 2002, še kot nadobudni gorski kolesar. Vzpel sem se iz Lienza in vzpon zaključil na Edelweissspitze. Ker smo šli na izlet z očetom in sestro, ki sta me spremljala z avtodomom, sem se lahko spustil v Zell am See. Tokrat je bil načrt drugačen. Niti jaz nisem tako nor, da bi se spustil na drugo stran in se vračal še enkrat čez, druge možnosti pa tam ni. Sem si pa želel prevoziti vse ceste na južni strani.

Vrata v gorski raj

Der Dolomitenhof je gemütlich v najboljšem pomenu te besede. Za 12 evrov sem dobil tudi več kot le korektno štirihodno večerjo z razgledom na zasnežene vršace, ki sem jih videl tudi iz sobe. Imajo prostor za kolesa, a ko je receptor videl mojo mašino, je predlagal, da jo odnesem kar v sobo.

Noge so  bile zjutraj težke, zato sem si najprej privoščil dvajset kilometrov ravnine: po desnem bregu Drave navzdol in po kolesarski poti na levem bregu nazaj.

Dolina Drave

Vzpon se uradno začne v Pockhornu, a za pravo doživetje je primerneje startati v Lienzu. Za začetek se je treba vzpeti čez Iselbergpass (1204 m), ki daje v kontekstu Grossglocknerja nedolžen vtis, a v resnici gre za dobrih 500 metrov vzpona z 8-odstotnim povprečnim naklonom. Klanec je grd, nujno zlo, a na drugi strani se v dolini reke Möll končno odprejo vrata v gorski raj. Človek bi veselo zavriskal in mislim, da enkrat tudi sem.

Gor. Gor. Gor. Gor. Brez odpustkov.

Zares se torej začne v Pockhornu in ker se začne zares, se nisem ustavljal v Heiligenblutu, ki mu po slovensko lepo rečemo Sveta Kri.

Heiligenblut

Potem pa samo gor, gor, gor, gor …

dolina Möll

Izlet ni poceni. Motoristi plačajo 26 evrov, avtomobili 36, električni avtomobili 26. Ne vem zakaj je cestnina za motoriste cenejša, ko pa so bistveno nadležnejši. Saj mi je malo mar, dokler kreteni ne odpirajo v trenutku, ko so meter pred kolesarjem. Izpuhe bi jim odtrgal. No, za kolesarji je seveda brezplačno in verjetno tudi za e-kolesarje, ki jih je bilo niže v dolini precej, na gorski cesti pa nisem srečal niti enega. Baterije tega verjetno ne vzdržijo.

Po devetih kilometrih 10-odstotnega klanca se cesta spusti do križišča. Levo je Franz Josefs Höhe (2369 m), desno pa sem zavil na Hochtor (2503 m). In spet. Gor. Gor. Gor. Gor. Brez odpustkov. Pravijo, da se višino začuti že na 1800 metrih, a mene vedno pribije na 2000, kar je bojda pogojeno s psiho. Šele nad 2200 pa postane res brutalno, kar sem že lani ugotavljal na Stelviu. Pač ne gre več nikamor, tako da ni mogoče niti trpeti.

Alpska cestaGrossglocker Hochalpenstrasse

Hochtor je sicer precej neatraktiven, cesta se nadaljuje v predor.

Hochtor

Ampak razgled ni slab.

Razgled

Na vrhu je bilo 12 stopinj Celzija. Optimalno za kratke rokave.

Hochtor

Po planike

Cesta se na drugi strani predora spusti za 250 metrov in se spet vzpne na Fuscher Törl, kjer se zavije na najvišjo točko, Edelweissspitze (2571 m).

Na Fuscher Törl

Sicer kratkemu, a strmemu (11 %) vzponu na Edelweissspitze dajejo dodatno draž kocke, tako da res ne gre nikamor.

Edelweissspitze cesta

Gor sem si, po skoraj štirih urah in pol, privoščil prvo daljšo pavzo.

Edelweissspitze2571 metrov

Lepo je pogledati kje vse si že bil in kam bi še lahko šel.

Razgled

In lepo je poklepetati s pravimi ljubitelji kolesarjenja, kolesarstva in kolesarske tehnike. S takšnimi, ki jim je za rezultat malo mar. Ki niso obremenjeni niti s tehniko. Ki ne sestavijo in ne vozijo hudega kolesa zaradi imidža, ampak ker jim je preprosto všeč.

Bianchi-Specialized

Spust v Zell am See …

Spust v Zell am See

… in vzpon nazaj na Hochtor

Vzpon na Hochtor

Še k Francu Jožefu

Sredi poletja se tam čez valijo cele kolone. Že maja je bilo precej prometa. Tudi nekaj kolesarjev – pričakoval sem jih sicer več. Videti je avtomobile za več kot sto jurjev in več kot petdeset let stare avtomobile za več kot sto jurjev. Kdor ceste ne razume le kot nujno zlo, ampak kot igrišče, bo tam užival ne glede na vrsto prevoznega sredstva. Že precej zgodaj popoldne pa se promet umiri, kar je odlična priložnost za imeniten spust. Na spustu od Hochtora do krožišča sem nenamenoma postavil četrti najboljši čas. Povprečna hitrost 61 kilometrov na uro, maksimalna čez 86. Kasneje je bil nekdo še hitrejši, tako da sem zdaj peti. Gor sem se peljal skoraj 36 minut, dol sem prišel prej kot v sedmih. Za tak rezultat je treba prehiteti nekaj motoristov. Brez dvoma je to eden najlepših spustov.

Z vmesnim kratkim vzponom bi spust najraje potegnil do dna, a od krožišča me je čakalo še osem kilometrov vzpona na Kaiser Franz Josefs Höhe. Priznam, da mi je bil nekoliko odveč, a če tega kosa Alp ne bi prevozil, bi mi bilo doma žal.

Na Franz Josefs Höhe

Spet nad 2000 metrov. In spet nad 2200 metrov. Še tisto galerijo je treba prevoziti in si gor.

Galerija

Od ledenika Pasterze je ostalo bolj malo, Grossglockner pa je še vedno enak.

Ledenik Pasterze

»S takim kolesom pa ni težko,« bi utegnil razlagati kak laik. »To gre z lahkoto 40 na uro, ne?«

Specialized S-Works Tarmac

Meni prija, meni prija … kisik

Sem pa tja se kdo v dolino vrne s helikopterjem.

Helikopter

Meni  je uspelo po kolesih. In užitek je bil stoodstoten, tudi zato, ker se kolesar v nobenem trenutku ne čuti ogroženega, še več, vozniki mu dajejo na spustih prednost.

Spust

Po dolini se je precej vleklo, veter je pihnil nasproti in počasi sem imel vsega dovolj. Kot mi je v navadi, sem se oskrbel z nepitno vodo.

Kein Trinkwasser

Za zaključek pa še enkrat Iselbergpass. Zanimivo je, da sem  se gor kljub utrujenosti peljal malodane z lahkoto. Visoka vsebnost kisika prija.

Iselbergpass

Brez dvoma ena najlepših tur, za katere se splača dobro fizično pripraviti! Morda je še lepša v obratni smeri, a življenje je še dolgo. V veselje mi bo prebrati knjigo Janeza Pirca Nad ledenikom in velemestnim šikom, ki sem jo dobil za rojstni dan od Boštjana. Še bolj v veselje bi mi bilo njuno pot nekoč prevoziti. Bodisi res v modernem slogu … ali pa kar v klasičnem iz medvojnega obdobja. To so bili junaški časi!

Trasa: Lienz–Lavant–Lienz–Iselsbergpass–Winklern–Pockhorn–Sveta Kri–Hochtor–Fuscher Törl–Edelweissspitze–Hochtor–Franz Josefs Höhe–Sveta Kri–Winklern–Iselbergpass–Lienz
Razdalja: 157 km
Višinska razlika: 3780 m
Čas vožnje: 6 ur in 15 minut
Skupni čas: 7 ur in 29 minut
Maksimalna hitrost: 89,3 km/h
STRAVA

Grossglockner Grossglockner

Prejšnja objava Naslednja objava

14 komentarjev

  • Odgovori Bostjan Cafuta 12. 6. 2018 at 19:18

    Odličen članek…… Narava pa noro lepa….. No kaj se tiče pitne ali nepitne vode pa mislim da sma ista oz. nas je ogromno, ker brez vode je pa hudič….. Vsaka čast za vzpon in čudovite slikice….. Lp, Boštjan

  • Odgovori Matej Zalar 12. 6. 2018 at 20:45

    Ja, ko imaš v riti 130 kilometrov in več kot 3000 metrov … je vsaka voda dobra 🙂

    Kosil sem pa v McDonaldsu v Lienzu (:

  • Odgovori kv_mozart 13. 6. 2018 at 7:13

    Zelo lepa potopisna reportaža!

  • Odgovori kren 13. 6. 2018 at 9:31

    Super trasa, impresivni razgledi. Jaz sem jo odpeljal v stilu – s fickom, letnik 1978 🙂 sva bila oldi v oldiju, isti letnik.

  • Odgovori Matej Zalar 13. 6. 2018 at 10:35

    Fičo! Zelo dobro.

  • Odgovori Seamus 13. 6. 2018 at 16:18

    Odlična reportaža. Okolica poznana, samo z bolj zimskimi razgledi 😀

  • Odgovori Boki 14. 6. 2018 at 0:00

    Mislim da bi se lahko spustil tudi na Solnograško, od tam nekje v dolini pa gre potem tisti vlak pod hribom. Podrobnosti pa ne bi vedel. Sem je pa tudi meni pred kratkim v Dolomitih zgodilo, in to prvič do sedaj, da so mi šli motoristi in motorji precej bolj na živce od avtomobilistov in avtomobilov. Pa čeprav se je tudi glede avtov našlo cel kup debilov z majhnimi lulcki. Trije motoristi so me s kakimi 80 kmh prehiteli s pol metra razdalje. Da ropota sploh ne omenjam. To bi morali prepovedat. Kako to vpliva na divji živež me res zanima ampak raje nočem vedet.

  • Odgovori Matej Zalar 14. 6. 2018 at 10:58

    Ja, za ta vlak vem, a se s tem sploh nisem ukvarjal. Pridobil pač ne bi bičesar, bi pa izgubil vsaj dve uri-

    Mene je presenetilo, da norcev z avtomobili sploh ni bilo. En Anglež, ampak njemu polovico odpustim, ke rima volan na napačni strani in … Poljak. Sicer so me na spustih tudi lepo spuščali naprej. Z motoristi je seveda drugače, čeprav je treba pošteno povedati, da so bili idioti tudi v manjšini. Navsezadnje so povsod table, ki opozarjajo na tiho vožnjo. No, enega so pač odpeljali s helikopterjem.

  • Odgovori Boki 16. 6. 2018 at 13:48

    Mene so pa Nemci na podaljšanem vikendu z nafriziranimi avti nervirali. Tisti Dolomiti so res postali nek poligon naturavanja raznoraznih športnih bemflov in ostalih jajc česar ne bom nikoli razumel najbolje čeprav ponovno spet zavzeto spremljam WRC

  • Odgovori Matej Zalar 16. 6. 2018 at 19:58

    Veš kako je to … Nemec pride tam čez Brennerpass in začne zganjati galamo, ki je v Nemčiji ne bi nikoli. Avtrijec tudi zaračuna cestnino, napiše, da je Grossglockner Hochalpenstrasse nek naravni park, da morajo biti vozniki spoštljivi do narave, da morajo biti fer do kolesarjev, mogoče jih celo jahajo s kakšnimi globami … v Italiji pač ne.

    Osebno sicer ne vidim nobenega užitka v prevažanju po Dolomitih v visoki sezoni, ko se tam čez vozijo cele kolone. Zaradi tega je po svoje Slovenija simpatična (izključujoč Vršič). Trenutno me blazno zanimajo Apenini, tam so tudi nori klanci.

  • Odgovori Simon 17. 6. 2018 at 8:29

    Italijanske Alpe (in tudi Apenini) so sploh najlepše v Evropi, ne samo Dolomiti. Žal s tem v paketu pridejo tudi Italijani. Ja, in italijanski zajtrk z enim kosom kruha (ne vsaj dvema, kot je v navadi, če že ni samopostrežbe kot v razviti Evropi tudi že v nekaterih kočah) je še en italijanski nateg. Če tudi sami tako jejo, ni čudno da so vsi zblojeni in zaj… Lačen si ful drugačen! 😉

    Zmagal je pa tisti v Palermskem hostlu: pakiran brioche iz trgovine, pakirana dva koščka prepečenca, po kavo si moral pa sam na avtomat za 50 centov pa natočil ti je seveda tisti standardni italijanski espresoček, da si ja moral iti še ene parkrat ponj.

  • Odgovori Matej Zalar 17. 6. 2018 at 9:18

    @Simon: Za take kot si ti, je najbolje, da kar doma ostanejo.

  • Odgovori Boki 19. 6. 2018 at 13:03

    Taki so mi spoh najboljsi, oziroma povsem tipicno slovensko je to, hoditi po svetu in soliti pamet kaksno kavo in pir naj bi tam mogli piti, ces seveda je tista kava z mlekom iz lokalnega bifeja doma najboljsa, cez Lasko ga pa sploh ni piva! Dobro, razumem da kje nekaj res ni dobro, ko se pa najdejo taki ki potem solijo pamet glede italijanskega kafeta in belgijskega pira, potem pa res najbolje da se sploh ne debatira dalje 🙂

  • Odgovori Anonimno 19. 6. 2018 at 17:53

    V Italiji postrežejo gostinci kot je treba. Ja, najdejo se pa potem takšni, ki bi samopostrežno vzel še za popoldne in za zvečer. Vedno jim neki ne paše.

  • Komentiraj