Velekapitalist in tako rekoč izumitelj tekočega traku Henry Ford je zaslovel z avtomobilom Ford Model T, ki so ga proizvajali med letoma 1908 in 1927, in ki velja za prvi širšim množicam dostopen avtomobil. Manj ljudi ve, da se je Ford ukvarjal tudi s proizvodnjo traktorjev. V sodelovanju s sinom Edselom je ustanovil podjetje za proizvodnjo traktorjev Henry Ford & Son, ki je proizvajalo blagovno znamko Fordson1. Leta 1920 so prišli traktorji pod okrilje Ford Motor Company, a so jih še vedno proizvajali pod blagovno znamko Fordson. Z razvojem traktorjev so začeli že zgodaj, prvi prototip so predstavili leta 1907, za prvi serijski izdelani traktor Fordson Model F iz leta 1916 pa je veljalo nekaj podobnega kot za avtomobil Model T – bil je dostopen in praktičen. Za tiste čase zelo majhen in predvsem lahek.
Model F so v 30 urah in 40 minutah sestavili iz 4000 delov. Dolgo? Kje pa! V tistih časih Henry Ford seveda ni imel dobaviteljev, kot jih imajo proizvajalci danes, ko so vozila sestavljena iz po vsem svetu izdelanih delov. Vse sestavne dele za traktor so naredili v fabrki v Michiganu in jih tam tudi sestavili.
Imel je štiri valje, tri prestave, pri 1000 obratih na minuto pa je zmogel 20 konjev . Prodajali so jih po vsem svetu, leta 1919 se je Ford celo dogovoril za dobavo traktorjev v Sovjetsko zvezo, ki je bila nekaj let, dokler niso izdelali svoje mašine, celo najpomembnejše Fordsonovo tržišče! Zato so leta 1919 tovarno odprli tudi v Corku na Irskem. Leta 1926 so jih izdelali skoraj sto tisoč, v enajstih letih +vsega skupaj samo v ZDA več kot pol milijona.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=skGf3W8smHk[/youtube]
Kje je bil izdelan Fordson F, letnik 1923, ki ga je v Novo vas leta 1931 pripeljal gospod Žiža, ne vem. Gotovo je bil kot prvi traktor v vasi prava atrakcija. Največ so ga uporabljali za mlatenje žita, seveda ne samo za svojo družino. Žiža se je vozil po okolici in mlatil pri različnih kmetih, ki so delo plačali tako kot mlinarjem – v naturalijah. Lastniku je tako pripadlo 8 odstotkov namlatenega žita.
Njegov traktor, ki je danes shranjen v etnografskem muzeju, kjer so najbolj ponosni na razstavo traktorjev – Traktor Story -, so skozi zgodovino nekoliko modificirali. Traktorska kolesa so bila nekoč kovinska, gume so namreč začeli uporabljati šele v tridesetih letih. Guma na Žižinem traktorju so pogruntavščina lastnika, a ne vem, iz katerega leta. Fordson je bil v uporabi še do leta 1971, torej točno štirideset let!
- Ford + Son [↩]
1 komentar
oldtimerji so pri nas vedno in. Dodajam: prosim preveri gmail. thnx.