Privilegirani proletariat

Ob dvodnevnem praznovanju praznika dela se ne počutim slabo zato, ker sem danes delal in se mi to niti ni zdelo problematično, ampak zato, ker se mi zdi leta 2016 razglabljanje o razrednem boju med proletarci in lastniki kapitala skoraj tako abotno kot Jankovićevo nakladanje o potrebi po vzpostavitvi novega družbenega reda, kot da je ta moralno oporečni izrodek s socializmom podprtega kapitalizma po slovensko, ki ne bi mogel uspeti nikjer drugje, nekakšen novi Marx ali Kardelj.

Konflikt med delodajalci in delojemalci je seveda logičen, prvi želijo za čim višjo produktivnost plačati čim manj, drugi pa za čim večji denar delati čim manj. A ob rohnenju sindikalističnih starih prdcev in njihovih te obrti dobro priučenih potomcev pozabljamo, da je v socialni dialog vpletena še tretja stran, država z dragimi in neučinkovitimi institucijami, ki jih vodijo nesposobni ali nemoralni stari prdci in njihovi zatečenega sistema dobro vajeni potomci.

V zadnjih letih se sicer govori tudi o težavah zaposlovanja mladih in počasi bomo morda začeli govoriti tudi o tistih mlajših od štirideset let, ki sicer niso mladi, a imajo enake težave kot petindvajsetletniki, samo da so se na sistem tako dobro prilagodili, da se jim espeizacija sploh ne zdi več problematična. Ampak tudi v zvezi s prekarnim delom diskutiramo skoraj izključno o krivdi delodajalcev, kot da ob izkoriščanju delovne sile orgazmirajo in zakonodajo v svoj prid izkoriščajo ali jo celo kršijo zato, ker bi si radi začinili življenje.

Seveda ne trdim, da v mnogih primerih ne gre za povsem običajno okoriščanje na račun delavstva, toda samo bedaki brez kančka empatije in stika z realnostjo lahko verjamejo v pravljice, kjer je pozitiven lik vedno revež v boju z bogatašem. Za nedoločeni čas redno zaposleni, ki v teh razmerah mislijo, da jih izkorišča delodajalec, se očitno niti ne zavedajo svoje sreče. Četudi imajo bedne plače. Ko o realnosti samozaposlitve razlagam tem zaposlenim, me včasih gledajo tako, kot lahko gleda samo nekdo, ki na plačilnem listku ne vidi drugega od postavke za neto plačo. Kdo bi mu zameril? Človek bi se zjokal šele ob izjavi, da privatniku res ni težko plačati neke večerje, češ da jo bo tako ali tako »dal v stroške«, kot da je zasebni kapital nekaj imaginarnega, kot za večino tega ljudstva proračun države, ki ji nikoli ne zmanjka denarja. Zanje je enako samo po sebi umeven pozitiven proračun podjetij.

V dneh, ki so namenjeni utrjevanju pozicij sindikalistov in županov kot nekakšnih duhovnih vodij delavstva in vzdrževanju konflikta med stranema, ki si pravzaprav želita isto, torej zaslužiti največ in udobno preživeti, se tako nihče ne sprašuje o velikem razkoraku med tisto plačo, ki je strošek delodajalca, in neto mezdo delojemalca. Razlika, ki ostane državi, morda niti ne bi bila problematična, če je skupaj z vsemi drugimi davki in trošarinami ne bi zapravili za kazni raznim institucijam, odškodnine državljanom ali tujim državljanom, dokapitalizacije bank, letališč ali hotelov, pokojnine raznim zaslužnim državljanom in podobne izdatke, ki nimajo nobene zveze s socialno državo.

Oziroma imajo s socialno državo točno toliko skupnega kot ima s prvim majem skupnega partizanski pevski zbor, ki je letos poskrbel za glasbeno kuliso Jankovićevim nebulozam na Rožniku. Za tak praznik dela se ga ne splača niti nacediti. Razen tistim, ki dejansko še uživajo privilegije varnih služb.

Prejšnja objava Naslednja objava

20 komentarjev

  • Odgovori J 2. 5. 2016 at 20:08

    Verjemi da bi tudi v javnem sektorju marsikaj šlo za bistveno manjše denarje in z manj zapravljanja časa… Ampak, sistem obratuje s predpostavko, da vsi znotraj sistema samo kradejo in izkoriščajo in posledično je cel kup neumnih “varovalk”, ki poskrbijo samo in izključno za to, da je nemogoče nekaj dobiti/narediti poceni in hitro. Glavno, da so vsi papirji ustrezno izpolnjeni, jebeš logiko. Tisti, ki kradejo in izkoriščajo mirno zaobidejo ta ista pravila, najebejo in sčasoma ustrezno indoktrinirajo pa se vsi ostali. Nagrajen nisi za varčevanje in učinkovitost, nagrajen si za pravilno izpolnjevanje obrazcev in pisanje poročil, ki so sama sebi namen.

  • Odgovori Seamus 2. 5. 2016 at 21:23

    @J – zato, ker nihče ne zahteva odgovornosti. Vsi se zanašajo na pravila.

    @Matej – partizanki pevski zbor ima po mnenju večine edini pravico biti tam. Namreč imam občutek (oziroma sem v to prepričan), da se v tej naši deželi enači partizane in prvi maj. S tem pa enačijo tudi vse ki so za partizane, da so borci za delavske pravice. Zato pa je tako kot je. Vse je zblojeno. In Jankovič bi znova uvedel režim, ki je bil v Jugoslaviji z manjšimi spremembami in drugim poimenovanjem. No, sj v bistvu se to počasi že uvaja.

  • Odgovori Matej Zalar 3. 5. 2016 at 7:13

    Ma kaki “ne zahteva odgovornosti”. Ta histerija z odgovornostjo mi gre že tako na živce, da dobivam pike. Zadnjič je v Odmevih meteorologa spraševala, kako je mogoče, da niso natančneje napovedali snega in pozebe. To je čista histerija. Ni težava v tem, da odgovornosti ne zahtevamo, ampak da je sploh nihče ne razume, od tistih na odgovornih položajih do novinarjev in do malega človeka.

    Sicer pa, ja, o tem govorim: partizani, 1. maj in država: to je za toliko in toliko ljudi, ki nočejo sprememb, eno in isto.

  • Odgovori Seamus 3. 5. 2016 at 8:46

    Jaz ne bi mešal vseh teh zadev, ker ni pošteno in pripelja do stanja kjer smo!
    Če se sproducira nič koliko zakonov in podzakonskih aktov (pred kratkim je bil v Financah zanimiv članek na temo število zakonov in podzakonskih aktov skozi čas) je to zato, ker nihče ne prevzame odgovornosti, ker s tem avtomatično nekdo postane kriv. In edino prav bi bilo tako, ker če krivde ni potem je stanje, kot je sedaj pri nas – vsak si upa vse, ker ve da ne bo kriv.
    Enako kot zadnjič za šempetrsko urgenco – prekleto dobro se ve kje se začne odgovornost – pri najvišjem in to je državni uradnik, ki je vodil projekt (odgovorni vodja projekta – OVP) in prevzemal opremo s strani naročnika – države. Nikakor pa ne kar takoj na izvajalcih ali podizvajalcih. Če on nima pokritosti s papirjem je kriv. Pika, ne more biti debate. In če je kriv mora v zapor, ker OVP nosi vso odgovornost, edino če dokaže, da je ravnal odgovorno in to dokaže s papirji. Saj zato pa je odgovorni – ker on osebno odgovarja za projekt! Tako bi moglo biti pa ni, ker je vsem lažje in bolj primerno, da se odgovornosti znebijo in ni nikoli nihče kriv.
    Antipod temu sem videl na Tajvanu, kjer lahko državni uradnik zgubi službo in gre v zapor. In zaradi tega so državni projekti veliko hujši, kot so pri nas privat projekti. Ker se dobro ve kdo bo na koncu odgovarjal, če kaj ne dela ali ni v rokih. To da je zunaj finačnih okvirov pa sploh ne pride v poštev, ker je takoj sum na korupcijo. In zato imaš zadeve vedno pokrite s papirji, ki dokazujejo, da si prevzel odgovornost in zadeve naredil, kot je treba.

    Pri vremenskih napovedih pa že ime pove, da je napoved in nihče ne more biti kriv, če se zadeva spremeni, saj je vreme nekaj kar meteorolog ne nedzoruje (pustimo HAARP teorije), temveč samo poskuša napovedati.

    Sedaj, če nekdo ne zastopi kaj je to odgovornost je to njegov problem, samo potem ne more biti na mestu, kjer se to od njega zahteva. Naš na splošno pa je, ker se država skriva za tem, da nihče ne prevzema odgovornosti na ravni celotnega državnega aparata in se vsi skrivajo. Le kako si drugače razlagaš dejstvo, da so v JU vsi odlični? To je možno izključno zaradi tega, ker to nič ne pomeni, ker nihče ne nosi odgovornosti za posledice te odločitve – direktno pa to pomeni , da bo izplačanega toliko in toliko denarja več, učinka pa nobenega. Torej se bo država zadolžila za nek procent več in zopet ne bo nihče kriv. Pa bi moral biti, ker to za državo ni dobro. Vsak direktor po teh nebroj sektorjih bi moral odgovarjati zakaj je zunaj finačnih okvirov. Če ne, izgubi službo. Potem bi se zelo hitro videlo kaj je to odgovornost. Samo to so samo pobožne želje, ker nihče nič ne premakne in smo v pat poziciji.

  • Odgovori Matej Zalar 3. 5. 2016 at 9:21

    Ja, to je tebi jasno in tudi meni je. Realnost je žal drugačna. Novinarji so v primeru Šempetra histerično spraševali o odgovornosti, ljudstvo je terjalo odstop ministrice ali kar predsednika vlade, čeprav v resnici razmišljajo tako (to sem slišal na lastna ušesa): “Saj odogovrni za projekt ne more vedeti vsega.”

    No, to je razumevanje odgovornosti na slovenski način.

  • Odgovori J 3. 5. 2016 at 12:02

    o ocenjevanju in odličnosti… dobiš tisti listek z ocenami in primerjaš s sodelavci, vidiš da imajo vsi enako število točk, samo procenti za posamezno kategorijo se spreminjajo brez vsake logike, ki bi vsaj približno ustrezala realnosti. Nazadnje je šlo nekako takole: sindikat je izsilil napredovanja v plačnih razredih, vodstvo se je odločilo, da bodo vsi ustrezni (določeno število let od zadnjega napredovanja) lahko napredovali za 1 PR. To pa so zagotovili tako, da nihče ni bil ocenjen nad neko mejo, ko bi po pravilih moral dobiti +2 PR. Sindikata seveda ni zmotilo to očitno ocenjevanje kar tako počez, ampak dejstvo, da niso vsi dobili +2.

    Odgovornost za ocenjevanje je povsem brezpredmetna… v zakonu piše, da po določenih letih napreduješ v plačnih razredih in tega se držijo, pa če je to za posameznika upravičeno ali ne. In večji delež krivde je na sindikatih, ki jih zanimajo le pravice, ne pa dolžnosti in mirno spregledajo bistveno hujše težave in nesmisle.

  • Odgovori Seamus 3. 5. 2016 at 12:12

    @J – Saj meni je to jasno, ker da se izogneš odgovornosti je tudi to način – povprečenje, ker potem se nobenemu ni treba ukvarjati zakaj in kako. Enostavno ni volje, da bi nekdo samemu sebi odrezal plačo, ker vsak nadrejeni ki bi to naredil bi jih verjetno od zgoraj dobil po glavi in bi imel srečo, če bi obdržal dobro plačano in varno službo.
    Zato pa pravim, da smo v pat poziciji. Enostavno ne vidim rešitve te naše godlje z državnim aparatom. In sindikati so samo odraz stanja, niso pa krivci. Ker sindikat ni napisal takšen zakon, neka oseba ali projektna skupina ga je in ta oseba ali projektni vodja bi moral biti odgovoren za omenjeno skropucalo.

  • Odgovori Matej Zalar 3. 5. 2016 at 12:52

    Čakaj no malo, ne bodi naiven. Sindikat je za takšno stanje sokriv, kajti naši sindikati so politične organizacije, s katero politično opcijo so poročeni, pa je jasno, ko pogledaš, kdo je vsako leto dežurni gost sindikalnega rajanja na Rožniku. To je najbolj odvraten pajdaški kapitalist, katerega prijatelji na dan dela na Rožniku proletarcem prodajajo brutalno drage pleskavice.

    Težko pa se strinjam s tezo, da bi lahko zaradi slabo napisanih pravilnikov, uredb in zakonov klicali na odgovornost sestavljavce, torej uradnike, ki so jih imenovali ministri, njih predstavniki ljudstva, njih pa volivci. Tovrstna skrpucala vladnih služb so seveda blazno škodljiva, ne moreš pa te škode zelo jasno izmeriti, kot na primer škode pri nekem projektu anasteziološke ali vodovodne lajtunge ali zamude pri oddaji papirjev glede tovarne sladkorja. Navsezadnje ti ljudje izpolnjujejo voljo ljudstva. Da je neverjetno visok delež volivcev povezan z državnim aparatom in državnimi podjetji in jim pat pozicija seveda ustreza, je pa že druga zgodba.

    In v tej zgodbi je težava že to, da ljudstvo ne razume, da je odgovorno tudi za to, da že petindvajset let voli napačno politično garnituro in da mirno spremlja vse svinjarije. Odogovrnost se začne pri vsakem posamezniku.

  • Odgovori filmoljub 3. 5. 2016 at 18:35

    Meh, vsakršna diskusija je odveč. Sindikati so pri nas zgolj psevdo-politične stranke oz. interesni krožki oz. (kvaz)ilobiji, nič drugačni od gospodarskih elit. V tej državi je namreč naizpodbitno samo eno: interes. Če ga ni, se ne zgodi nič. Kdor naredi spremembo, ima interes zanjo oz. se potrudi (izključno) sebi v prid. Za kaj takega pa je treba biti razmeroma organiziran, enoten in sistematičen. Ker je ljudstvo sprto, ne bo nikoli doseglo nič. In to je vse. Na volitvah lahko kvečjemu izbereš najboljšo izmed slabih možnosti oz. se odločiš za najmanj škodljiv kompromis. Juhej!

  • Odgovori Hudes 3. 5. 2016 at 19:31

    Thomas Piketty prosim.

  • Odgovori filmoljub 3. 5. 2016 at 21:25

    Tudi Janis Varufakis ni od muh. 😎

    • Odgovori Hudes 3. 5. 2016 at 22:31

      Seveda. Pa Joseph Stiglitz. Ne bomo jih videli v medijih 🙂

  • Odgovori Anonimno 3. 5. 2016 at 21:44

    Tudi službe za nedoločen čas v gospodarstvu pogosto niso nujno “zlate” oz. vedno manj. Zakaj? Ker se privilegij “nedoločen čas” tudi delodajalcem zdi kot da plačujejo nekaj več (dejasnko bruto bruto je zelo velik in vedno bolj gledajo tega!) , zato se tako do zaposlenih tudi vedno bolj obnašajo. Pa ni ti našteval kako ti v veliki gospodarski družbi lahko delodajalec zagreni življenje, ..temu je v bistvu namenjen cel vodstveni sistem.
    Začne in konča pa se itaq s plačo. …A ti veš koliko je povpr. plača v gospodarstvu? okol 1350 eur bruto, v negospodarstvu 1750 da pridemo na povprečje okol 1550. S tem da 1350 eur pomeni za starejše ki imanjo praviloma višji bruto in 20% na delovnoi dobo. Za mlade s faksom/mag pa okol 850-950 bruto, za ostale= minimalc. Če se to sliši veliko poglej koliko vzame država pa ti bo jasno , pri 900 eur bruto je to okol 670 neto,….a ti je še motivacija iti v redno službo?( Bruto bruto je pa res okol 1050!) Za ta denar lahko lih garsonjero najameš, položnice plačaš in bl bedno hrano kupiš….. če sta dva lahko še en rabljen avto kupta in se že konča….

  • Odgovori Seamus 3. 5. 2016 at 22:58

    @anonimno – no in boš naredil kaj? A si pripravljen kolegu, ki dela v JU ali pa občini povedat v obraz, da si ne zasluži avtomatično povišice zgolj zato, ker je že 3 leta zaposlen? Ko bodo ljudje imel jajca to povedat in stati za tem se bo mogoče začelo kaj obračati na bolje. Si ga pripravljen vprašati kakšno državo misli pustiti svojim otrokom? Če mu zakon to omogoča še ne pomeni, da je prav, sploh če si zakon napiše sam!

  • Odgovori Anonimno 4. 5. 2016 at 6:53

    Itaq da ne,….zakaj bi pa se izpostavljal ker spremenilo se ne bo nič? (resno!)
    Splača se spreminjat samo stvari na katere imaš vpliv.

  • Odgovori Seamus 4. 5. 2016 at 11:28

    @anonimno – mogoče bi se pa zadeve začele obračati, če bi se ljudem povedalo v obraz kar jim gre. Poskusi, ker drugače nima smisla da nergaš v anonimnosti.
    Pa ne mislim, da je vsega kriv posameznik/kolega, ki bi mu zastavil provokativno vprašanje. Po izkušnjah se niti ne zavedajo, da to ni samoumevno. No vsaj včasih se niso, sedaj opažam da so raje tiho, kar je že nek napredek.

  • Odgovori jazsembog 4. 5. 2016 at 16:20

    SEAMUS: Ko se že omenja tajvan, kjer trenutno živim. .Am tajvan je zelo specifičen, gre za kitajskoa družba, ki temlji na mešanici “zlobnega” neo liberalizma in tipičnega kitajskega konservatizma. Tudi tu se velikokrat pomembni možje zmenijo po naše, s tem da ponavadi vedo, kje je meja do katere lahko gredo. Tako, da ne bi trdil da ima tajvan visoka protikorupcijska merila, prej se gre za strah pred sankcijami, zaporno kazen, izgubo obraza. V vsakdanjem življenju je ogromno korupcije, stvari se delajo po vezah, “guanxi” povezave odločajo kdo dobi posel. Zidajo hitro, in poceni, infrastruktura mora izgledati dobro. Če pa je res kvalitetno, je pa druga stvar. V praksi izgleda to tako, ob 10 ponoči zaprejo cel km ceste, pride cela armada strojev, do 6 zjutraj so že fertik z polaganjem novega cementa. Bil sem priča ob 5 zjutraj, ko sem šel po kavo, da je ded, verjetno inženir skočil na največji bager in tulil kot živina. Ker če cesta ne bo fertik do sedmih, osmih ko gre večina ljudi v službo, bo narod znorel. Zna se zgoditi, da bodo prevrgli bager na inžinerja. Poklicali bodo novinarje, prišli bodo politiki in bo celo sranje. Politiki, si morajo obdržati obraz in bodo nekoga vtaknili v rest za 15 let. Tako da rajši nahitro povlečejo skozi asfalt in čez leto jovo na novo na istem odseku. Ni najbolj racionalno. Najboljši primer je singapor, kjer je res zelo malo korupcije in so javne ifrastruktue v nulo

  • Odgovori Seamus 4. 5. 2016 at 18:25

    @Bog – saj ravno to sem trdil – naštudiran imajo sistem odgovornosti in strah jih je, ker se ve, da se bo našlo krivca in to od zgoraj navzdol, ne tako kot pri nas, ko se najprej spusti tri nivoje, potem pa se začne mešati meglo. In zato odgovorni mora prevzeti odgovornost, če hoče da je vse OK, ker drugače bo, kot si rekel, najebal on sam. In prav je tako, zato pa je odgovorni!
    Seveda pa je ta sistem vzpostavljen tudi zaradi korupcije same. Ampak so vsaj vzpostavili sistem. Pri nas ga še ni. In pri nas za posvečene ni nikakršnih meja in to se čisto javno pokaže. Ravno sedaj recimo sodijo bivšemu predsedniku države (al neki takega) in če se ne motim je na tem, da bo šel za 20 let sedet. Pri nas ubogega Zidarja ali Bavčarja nikakor ne morejo spraviti za zapahe, kaj šele da bi se kdo spravil na svetega palčka. Sodijo mu zaradi korupcije pri državnih poslih (avtoceste, če se ne motim).

  • Odgovori AnaLiza 5. 5. 2016 at 0:51

    Ste opazili?
    Zdaj imajo kravatarji, kjer brezplodno palamudijo, na mizah vodo v bokalih. Izpod pipe? Jim ena sekretarka vsaj privošči kocko ledu? Celo ti majstri so začeli šparat.

  • Odgovori Matej Zalar 6. 5. 2016 at 14:06

    Pitje vode iz omrežja je pohvalno, ne zaradi šparanja, ampak zato, ker je to zdravorazumsko.

  • Komentiraj