S slovenskim zdravstvom je narobe marsikaj, a občutek imam, da včasih tudi pacienti zahtevamo preprosto preveč. Splošno nezaupanje v karkoli, kjer ima prste vmes država, je po svoje razumljivo, saj ta država izredno slabo opravlja svoje osnovno in v bistvu edino poslanstvo, zaščito državljanov, in marsikdaj se zdi, da je država celo najhujši sovražnik – in bolj, ko je človek nemočen in bolj ko je reven, hujši sovražnik mu je. Če je manj pameten, je seveda še toliko huje.
Tudi jaz nisem bil zadovoljen, ko so me na urgenci odpravili z diagnozo bolečine, a ne zato, ker specialist urgentne medicine ni ugotovil diagnoze, do katere sem kasneje prišel proti plačilu pri zasebniku, ampak zaradi površne obravnave, kakršno definira razsuto zdravstveno varstvo. Če si natrgate mišico, zdravstveni sistem tega ne smatra kot stanje, ki bi zahtevalo vsaj napotitev k ustreznemu specialistu, ampak samo preverijo, da slučajno ne boste čez nekaj ur umrli zaradi krvnega strdka, četudi je to praktično neverjetna možnost.
Osebno pa vseeno težko sprejmem dejstvo, da znotraj istega sistema delajo zelo različno usposobljeni zdravniki, od izredno slabih, lenih ali nerodnih do odličnih, marljivih in spretnih, njihova plača pa ni odvisna od uspešnosti, temveč jo določa rigidna lestvica,ki zavira vsakršno iniciativo. Ob tem povprečen uporabnik zdravstvenih storitev sploh ne more vedeti kdo ga bo obravnaval. Odvisen je od sreče, kajti lahko ima smolo, da bo v bolnišnici hkrati z nekom, ki dobi insajderske informacije o usposobljenosti zdravnikov in pač zahteva boljše, četudi mora za to počakati kakšen dan dlje. Pri tem pa sploh ne gre za zlorabo vez in poznanstev, kajti vsak ima pravico sam izbrati svojega zdravnika. Po slovensko se je pač treba znajti.
Kljub temu je od zdravnikov, ki so še vedno samo ljudje, noro zahtevati nezmotljivost. To ne velja več niti za papeža in kako ne bi tudi za verjetno celo najkompleksnejši poklic. Pacienti s svojimi malimi, udobnimi in preprostimi osemurnimi službicami pa se celo pritožujejo, če zdravnik ne odkrije bolezni takoj. »Tri mesece je trajalo, da so postavili diagnozo,« se bo pridušal nekdo, ki je prvi v Sloveniji zbolel za redko tropsko boleznijo, a ni nikoli povedal, da je bil pred pol leta v Ugandi.
Pomota, kakršno so si privoščili UKC Maribor, pacientkina osebna zdravnica in Onkološki inštitut, je sicer strašljiva in bizarna, vendar seveda ne gre za strokovno zdravniško, ampak za organizacijsko napako. Že pred časom sem bil silno presenečen ob informaciji, da zdravniki glede odločilnih zadev, ki se tičejo zdravja in obravnave pacientov, komunicirajo preko … telefona. Morebitne posledice so jasne. Nekdo nečesa ni povedal ali pa nekdo nečesa ni slišal, tega ne ve nihče, oba udeležena gonita svojo, zmaga pa tisti, ki je višje na hierarhični lestvici. Dokler seveda ne pride do resnega zapleta. Taka komunikacija je v resnih podjetjih nedopustna, v javnem zdravstvu očitno pač ne niti, ko gre za naročanje posegov, kot je obsevanje. Tako mimogrede za rakom zdravijo soimenjakinjo pacientke, ki je medtem že umrla, odgovornosti praktično ni mogoče ugotoviti, napako pa nazadnje zabeležijo kot administrativno z nekakšnim prikritim opravičilom, da je šlo pač za naključje. Osebno pa mislim,da je to še huje kot strokovna napaka. Pomislite, cel svet že dvajset let uporablja internet, o rakavih bolnikih pa so med bolnišnicami ves ta čas komunicirali po telefonu. Se bo pa to zdaj spremenilo vsaj pri naročanju zdravljenja na Onkološkem inštitutu.
A za to niti niso odgovorni zdravniki, temveč njihovi predpostavljeni, ki v tako velikih in kompleksnih sistemih niso izoblikovali jasnih organizacijskih protokolov. Seveda lahko do človeške napake pride v še tako normiranih in kontroliranih okoljih, pomislite na letalski promet, toda telefonsko dogovarjanje sredi napetega delavnika je vendar recept za katastrofo! Je pa tudi res, da se v informacijski dobi skoraj nikomur ne zdi nenavadno, da je zdravstvena kartoteka še vedno v papirnati obliki pospravljena v predalu vašega osebnega zdravnika. Mimogrede, moja se je nekje izgubila in niti ne vem, če so jo že našli.
12 komentarjev
“Pomislite, cel svet že dvajset let uporablja internet, o rakavih bolnikih pa so med bolnišnicami ves ta čas komunicirali po telefonu.”
Ja, to pa res. Cel svet ve, da je komuniciranje prek interneta brezhibno in ni mogoče, da bi prišlo do napak, sploh pa ne usodnih. Jezik ki posreduje informacije prek telefona je zmotljiv, hitri prsti na tipkovnici pa niso.
Menda razlikujes med napacno sporocenim ali razumljenim dejstvom in pa zamenjanima crkama na tipkovnici? No ja, glede na tvoje veleumne izume tule, mogoce tudi ne….
Najbolj neverjetno je, da so uspeli nekako zgradit informacijski sistem za izdajo receptov. Se pravi povezava ambulanta – lekarna (verjetno vmes ali na koncu še ZZZS). Ni pa jim uspelo povezat ambulant med sabo in je še vedno za vsak drek potrebna napotnica. Absurd.
Jasno, zdravniki niso tukaj nič krivi.
‘A za to niti niso odgovorni zdravniki, temveč njihovi predpostavljeni, ki v tako velikih in kompleksnih sistemih niso izoblikovali jasnih organizacijskih protokolov’
Sama sem imela po neskončno letih potrebe po zdravnikih ta teden tako prijetno izkušnjo in krasnega kirurga, cel team… da zasenči vse slabe misli in vse tisto, kar ujamem od’ tu in tam’. Vse pohvale z željo, da bi nas večina bila zadovoljnih in da bi informacijski sistem deloval brezhibno v prid vsem.
Če se ne motim, je v dotičnem primeru šlo za napako v informacijskem sistemu oz. bazi podatkov. Verjetno primarni ključ ni bil primerno določen, kar je pa spet posledica človeške napake.
Od kje ti to? Primarni ključ bi moral biti vezan vsaj na ime, priimek in rojstni datum pa EMŠO ali pa še vsaj naslov. Tolk podatkov je bilo vsaj v teoriji dovolj za enoznačno oznako bolnikov. Dvomim, da niso pomislili, da imajo lahko več bolnikov z istim priimkom in imenom, ko so bazo delal. Problem je bil lahko veliko bolj enostaven. Nekdo je medicinski sestri rekel, da naj poišče Marijo Novak, pa je izbrala prvo, ki jo je sistem ven ruknil. Ni pa pomislila, da jih je več.
haha tudi meni so zgubili kartoteko ,.. potem so še okrivili mene da je nisem pinesel nazaj, moroni ,..pa že vsaj 10 let ne dajejo kartotek v roke pacientom za prenašat,……potem so na mestu kartoteke našli listek: poslano tja in tja in datum ,….tam pa seveda niso nič vedeli o njej,…žalostno…
Ni pred časom Nova slovenija predlagala večjo konkurenco z razbitjem ZZZS na več zavarolnic, kjer bi lahko ljudje sami izbirali kje bodo dobili storitev, od izbire bolnišnice, zdravnikov, napotnice preko spleta. Zanimivo, da predlog ni dosegel nobene javne debate.
Potrebno se je zavedati, da je ZZZS danes eden izmed največjih vzvodov za pranje denarja pri nas. Kaj je še bolj zanimivo, da so včeraj ali kdaj že, medijsko poročali da so med najbolj plačanimi javnimi uslužbenci ravno zdravniki. Skratka mediji dost “tolčejo” po zdravnikih.
Višje plače zdravnikov, enostavno pomeni manj denarja za skupine, ki obladujejo ZZZS in te skupine obladujejo tudi medije. Zdaj si pa zamislimo, da bi se zdravniki, kot v vsaki normalni državi, se borili tudi za pravice pacientov, in boljšo organizacijo.
Torej bolj jih mediji linčajo rajši mam naše zdravnike.
@Roman: Tako. In zaposlen človek potem hodi po te napotnice, tako da izgublja svoj in čas zdravnice in medicinske sestre in pacientov ki so dejansko pri zdravniku zato, ker so bolni. Pazi: naročijo me na pregled na infekcijski kliniki, dobim termin, vse je jasno –> moral sem samo še po napotnico k osebnemu zdravniku. Ampak težava je v tem, da se to večini niti ne zdi noro. Očitno niti zdravnikom, zaradi takšne anomalije so sicer ves čas po malem pizdili, štrajk je pa šele takrat, ko jim kuzla v rit skače.
@Sabina: Ja, ampak lahko imaš pa tudi smolo in naletiš na šalabajzerja. Verjamem, da so še vedno v manjšini.
@Borut: Absolutn0, ampak vseeno je neverjetno, da se pomembne zadeve dogovrjajo po telefonu. A si predstavljaš, da bi recimo v tem stoletju agentu letalsko karto naročil po telefonu, on bi jo pa po telefonu naročil pri letalski družbi? In kaj storiti, ko gre kaj narobe? Vse tri stranke boste krivdo valile na drugega in tretjega.
@Zmago: Žalostno, a tudi logično. Jaz vsak dan kaj izgubim 🙂
@Jazsembog; Konkurenca? Si nor? To je vendar v tej deželi nezaslišano.
Očitno slabo paziš na njo. 🙂
O problemu tvoje bolečine je že bilo govora, ko ti je nekdo jasno razložil, da urgentne ambulante niso diagnostične pač pa samo preverijo, da nisi življensko ogrožen.
Nam tudi ni povšeči, da se preko interneta ne da urejat za bolnike nič, ker… Zakon o varstvu osebnih podatkov nad nami visi kot meč. Nič se ne sme povedat, ne po telefonu ne preko elektronske pošte. Ne izvidov laboratorija, čeprav je nujno potrebno, moramo počakat na pisni izvid, Rtg sliko, ki bi jo lahko poslali po mailu, mora iti bolnik fizično iskat na oddelek, da mu jo zapečejo na CD in mi jo prinese. To je dosegla informacijska pooblaščenka.Še več je tega, pa ne bi o vsem.
Sicer pa, zakaj mislite, da ima vsak bolnik kartico KZZ. Na njej so samo njegovi podatki in če bi posredovali te podatke v drugo ustanovo, ne bi bilo pomote. Jaz izključno s podatki številke na KZZ lahko dobim v množici rtg slik cele regije dotičnega bolnika in vso njegovo serijo rtg obdelav, naprimer.
Mislim, da se zdravnikom dela krivica, ker organizacija sistema ni njihov konstrukt, večina je s tem nezadovoljnih, posebno v bolnišnicah. Te pridobivajo certifikate kakovosti, ki dodatno administrirajo delo zdr. osebja, da se izgubijo v papirjih, spregleda se pa bolnika. Administracije si zdravniki zagotovo ne želijo.
“njihova plača pa ni odvisna od uspešnosti, temveč jo določa rigidna lestvica,ki zavira vsakršno iniciativo”
Kašna je ta rigidnost (nič ne vidim in nič ne slišim oz. Kuštrin: prvič slišim!) in samoiniciativa (dobavitelji-provizije-zdravniki) je bila kar dobro prikazana pri Tarči. 🙂
Nimam prav nobene empatije do zdravnikov ala Kuštrin & Co., spoštujem pa zdravnike, kot je npr. Aleksander Doplihar.