Najlepše mesto na svetu? Odgovorite si na vprašanje, kaj vam je bolj pomembno: stadion in novi tlakovci v mestnem središču ali praktičen vsakdan in zdravje. Najlepše mesto na svetu? Pri železniškem podhodu v Rožni dolini sem zadnjič opazil imeniten napis: »Rekreacija ob cesti je rak na zavesti.«
Ste vedeli, da evropski predpisi določajo, da sme koncentracija prašnih delcev PM10 koncentracijo, nevarno za človekovo zdravje, preseči največ 35-krat letno?
In ali ste vedeli, da je na merilnih mestih v Ljubljani ta koncentracija že nekaj let zaporedoma prekoračena več kot 100-krat? Prašni delci PM10 so trdni delci s premerom manj kot 10 mikronov, ki nastanejo zaradi prometa. Ker so delci tako majhni, zaidejo globoko v pljuča. Zato se lahko seveda resno vprašamo, ali je rekreacija po sprehajališču ob Bleiweissovi v Tivoliju res tako zelo zdrava ali pa si morda z globokim dihanjem škodimo še bolj, kot če bi ostali zaprti v stanovanju – ali se rekreirali na Rožniku.
Težave rekreacije v mestu ne vidim enako, kot jo vidi Jela Krečič. Težava ni v tem, da so mestni tekači v napoto na promenadi, kjer motijo odišavljene pozerje. Težava je v tem, da tekače moti mestni promet, ki ga na promenadi resda ni, ga je pa z zapiranjem mestnega središča še toliko več na okoliških ulicah, še posebej na Bleiweissovi ob Tivoliju, ki je zaradi zaprtja Slovenske ceste za promet hočeš-nočeš postala obvoznica. Če prebivalci Slovenske zdaj dihajo čistejši zrak, povsod drugod pač dihajo še bolj umazanega – in največ preseženih vrednosti izmeri merilna postaja v križišču Tivolske in Vošnjakove.
S tem seveda nočem dokazovati, da je bilo zaprtje Slovenske ceste zmota, čeprav še vedno trdim, da je bila to neumnost. Dejstvo pa je, da rešitve nikdar niso tako preproste. In tudi ne poceni. Res je bolj preprosto – in predvsem bolj donosno, tudi za zasebne žepe – graditi stadione in mostove, namesto da bi ta sredstva namenili izboljševanju prometne infrastrukture. BicikeLJ je sicer simpatičen in uporaben projekt – in predvsem donosen, tudi za zasebne žepe –, ampak govorim o konkretnejšem izboljševanju infrastrukture. To pomeni še več okolju prijaznih avtobusov, ampak z več mislim absolutno številko avtobusov na progah, ne pa da v nedeljo z Bavarskega doma do Viške pridem prej peš kot z avtobusom, in to potem, ko sem že čez dan prehodil dvajset kilometrov čez Zasavski Triglav.
Kolesariti v mestu, kjer vdihnemo nekajkrat več delcev, kot kolegi v razviti zahodni Evropi, pač ni najbolj varno. Sam raje živim v zdravem in varnem mestu, tudi, če ni najlepše na svetu.
9 komentarjev
Sprehajanje v Tivoliju je še vedno zdravo. Koncetrancija delcev hitro pada z oddaljenostjo. Na pamet bi rekel, da vsaj 1/r^2. Poleg tega je med parkom in cesto še železnica na nasipu, ki otežuje širjenje delcev. Ravno ta mehanizem zaradi hiš ohranja visoko koncetracijo na Slovenski cesti. Če upoštevamo število ljudi ob Slovenski cesti in v Tivoliju, je ta ukrep povsem upravičen. Še nekaj slik prikaza širjenja PM10: http://www.datakustik.com/en/products/cadnaa/extensions/apl-air-pollutants/typical-applications/
In še za Ljubljano:
http://www.te-tol.si/index.php?sv_path=2458,2489,4476
(slika 4 – ampak se ne vidi dobo)
odkar sem v lj max 3x letno vedno opazim katastrofalno kvaliteto zraka, že na brniku imam težave z dihanjem, ki se ne izboljšajo dokler nisem nazaj v zraku…da ne govorimo o direkt smrdljivem zraku v okolici Zasavskega Triglava…to je pa čista muka
Zaprtje Slovenske je popolna NEUMNOST!
Popravite me, če se motim… …mislim, da je merodajna merilna postaja za merjenje PM10 delcev pri Figovcu.
Ergo, edini namen zaprtja Slovenske so “lepši” rezultati merjenj delcev PM10 na tej merilni postaji. Tako kakor se pritiče najlepšemu mestu na svetu.
Kaj je pa v sosednji ulici pa gradolnačelnika itak ne briga.
Skratka klasično “nadmudrivanje”, oz. balkanska posla…
Katarina, tisto dušenje na Brniku je sicer razumljivo, a ima najbrž kakšen drug razlog kot ekološki. Če sicer živiš ali delaš v mestu, je pač skoraj nemogoče, da bi imel boljši zrak kot je brniški.
Tisto drugo pa drži, sploh od kar je spet v modi ogrevanje na premog. A k sreči bolj kot ne izjemoma (inverzija).
@en odvec: Hvala za info. Trdni delci sicer padejo na tla, kar je super. Verjetno pa trdni delci niso edini problem onesnaženosti zaradi avtomobilov…
Ne, 1/r^2 je zaradi drugega razloga. Gre se zato, da se delci z oddaljevanjem od izvora razdelijo po čedalje večjem volumnu. Tako majhni delci, kot so PM10, v resnici zelo počasi padejo na tla. Če kdaj pogledaš proti svetlobi, lahko opaziš prašne delce. Že ti praktično lebdijo v zraku.
Sicer pa Ljubljana ni med najbolj onesnaženimi mesti v Evropi:
http://www.eea.europa.eu/themes/air/interactive/pm10
Zemljevid prikazuje letno povprečje. Problem je, da ima Ljubljana v zimi stalno prekomerno onesnažen zrak poleti pa relativno čistega – povprečje okoli 15 μg/m^3 (ne najdem več tega dokumenta).
Z ozonom je še večji problem:
http://www.eea.europa.eu/themes/air/interactive/o3
Tudi v raziskavi na katero se najbrž sklicuješ (aphekom) je Ljubljana 3. po učinku zraka na življenjsko dobo (kar nas mogoče navsezadnje najbolj zanima) in ne onesnaženosti zraka (OK, tam je 5.). Vendar ta raziskava zajema le 29 mest. Recimo od italijanskih je samo Rim pa ima Italija ogromno bolj onesnaženih mest kot je Ljubljana. V tej raziskavi ima Ljubljana manjši delež (pljučnih) bolezni zaradi (npr. astma) zaradi onesnaženega zraka kot npr. Dunaj ali Bilbao.
V tem primeru se mi pa zdi nepravično napadanje Jankovića (kot sem razbral med vrsticami), ker vendarle nekaj pa je naredil*. Sicer se problem kakovosti zraka v glavnem pokriva samo z njegovim županovanjem, tako da prejšnjih županj in županov ne gre kriviti. Plačljive cone parkiranja se širijo proti obrobju mesta, zaprla se je Slovenska cesta, uvedla Urbana, mestni promet se je razširil v okolišne občine in odprli rumeni pasovi za avtobuse na vpadnicah. Čeprav, nekatere rešitve so dvomljive tako v izvedbi ali namenu.
Res, lahko bi naredil veliko več. LPP je v k****.
Ampak kdo je tako nor, da bi zaprl mesto za promet? Rezultat na naslednjih volitvah je jasen. In tukaj je krivda tudi na nas, ker se tega problema ne zavedamo.
In na koncu, v Sloveniji so mesta s še slabšim zrakom. Problem Ljubljane so tudi dnevni migranti. Ampak problem bo ostajal, dokler država oziroma vse občine ne poskrbijo za medkrajevni promet in železnico. Nekaj smo si krivi tudi sami. Ker hočemo tako radi živeti v idilični hišici v vukojebini, nam drugega kot avto res ne ostaja.
Glej kako je s protipoplavno ureditvijo. Ne gre ne v Ljubljani ne v Železnikih. Ker sosednjo občino bomo pa j**** v glavo.
@aleš: Na zgornjih zemljevidih sta označeni merilni mesti za Bežigradom in ob Biotehniški fakulteti. Ljubljana sama meri zrak na treh mestih: poleg Bežigrada še pri Figovcu in ob Tivolski. V lokalnem poročilu za Ljubljano ni navedenih merilnih mest. Ampak na koncu je vseeno, ker, prvič, se je promet preusmeril iz Slovenske na Tivolsko in drugič, ker se iz merilnih mest podatki pomoje preračunajo na celo Ljubljano.
*Ne, ne spadam med tiste, za katere je to priročen argument za zagovaranje njega pred korupcijskimi škandali. V resnici ga nočem za župana.
Pozdravljeni
Ker sam živim blizu zasavskega Triglava, vam lahko povem, da vse kar je na 1000m in višje, je mnogo boljši zrak kar je v dolini. Ne izpostavljam Ljubljane, kljub temu, da ima zelo odprto dolino, je preveč vozil z motorji z notranjim izgorevanjem, ki povzročajo to nesnago. Sam se velikokrat peljem ob mraku v center Ljubljane s kolesom, ker imam tam službo. Kar sem ugotovil je to, da ob takšnem smradu od avtomobilov, sigurno ni zdravo kolesarjenje. Če gremo ob lepem sončnem dnevu v hribe s svojo družino, vidimo v dolini en velik oblak (smog) in to s prostim očesom ne vidimo v mestih. Zato zelo podpiram vožnjo v centru Ljubljane, da gremo na kolo ali peš, če se le da. Prihodnost, pa je seveda v električnih vozilih. Le še reciklažo baterij uredijo in boljšo kapaciteto za domet in več ciklov polnjenja in bo svet mnogo lepši tudi za naše mlajše potomce.
Za naše mlajše potomce bo lepši. Za potomce tistih, ki kopljejo material za baterije, pa žal ne. Ampak njih ne vidimo.