Borelija

Kdaj sem imel klopa nazadnje, se ne spomnim, ampak 20. maja sem v Polhograjcih, nekje med Grmado in Toščem, nabral tri parazite. Eden me je ugriznil v sredino leve ritnice, drugi malo pod desno pazduho, tretji na levi bok. Vse tri, tudi ritnega, sem mojstrsko odvil s pinceto in na to pozabil. Naslednji trije tedni so bili pestri. Ogromno dela v službi, potovanje v Nemčijo in teden dni v Portorožu. Ves čas sem malo spal, zato sem utrujenost pripisoval delu. Ob rojstnem dnevu pa sem ugotovil, ne samo, da nikakor ne pridem k sebi, ampak tudi, da se je rdečina okoli klopovega ugriza na boku, ki sem jo najprej pripisoval normalni reakciji na ugriz, drastično povečala. In srbela.

Ker sem bil pri zdravniku nazadnje leta 2008, in to še pri šolskem, sem bil prepričan, da so me že prestavili k splošnemu. Ampak tega ne naredijo. Preden smo našli kartoteko, sem v zdravstvenem domu na Rakovniku od splošnega zdravnika prišel do šolskega, tam pa so me poslali na Vič. Zdravnica je na prvi pogled v treh sekundah ugotovila, da imam lymsko boreliozo. Predpisala mi je antibiotike Azibiot (500 mg), ki sem jih jemal pet dni na 24 ur, prvič dve tableti, potem po eno. Po teh antibiotikih sem bil še bolj sesut in prvi dan sem zaspal že ob devetih zvečer.

V sredo sem šel k svoji osebni, torej šolski zdravnici, ki je menila, da ne gre za boreliozo, in predpisala neko žavbo, še vedno pa sem jemal tudi antibiotik. Hkrati je zarisala meje rdečega madeža. V četrtek sem imel pri njej drugi pregled, ki je pokazal, da »eritem centralno bledi in se širi«. Tako sem končno dobil napotnico za infekcijsko kliniko, kar bi v tistem trenutku itak zahteval. Kot sem ugotovil, se splošni zdravnik dlje ukvarja z dvanajstletno najstnico, ki z mamo pride po tablete za prestavitev menstruacije, kot z nekom s sumom na boreliozo. Ne vem, kdo je tukaj bolan.

Na infekcijski kliniki so me vzeli resno, tako da je pregled dejansko trajal dlje kot deset minut – toliko časa ima za pacienta menda na voljo splošni zdravnik. Ugotovili so, da sem sicer zdrav kot riba, samo da imam lymsko boreliozo. Vseeno se je zdravnica odločila, da zdravljenje z antibiotiki končam v petek in se vrnem na pregled čez štirinajst dni. Odvzeli so mi tudi kri, opravil sem EKG, čakala me je še biopsija. Odvzem koščka tkiva na mestu madeža. Predstavljal sem si, da mi bodo s kakim nožičem postrgali malo kože.

Pričakala me je zdravnica s kirurško masko. Mislil si, da res že malo pretiravajo. “Močna luč,” sem si rekel, ko sem s spuščenimi hlačami legel na posteljo. Potem mi je razložila, da dobim lokalno anestezijo, da bo na kratko zarezala, odvzela tkivo in zašila.

Mislil sem, da me zajebava.

Da ne, je rekla, in me potolažila, da dobim samo en šiv.

To me je spravilo v dobro voljo. Prideš, da bi ti postrgali nekaj povrhnjice, fašeš pa kirurški poseg (kasneje sem videl, da tudi na vratih piše »operacijska soba«). Razmišljal sem, da bi zavriskal, ko bo zarezala s skalpelom, a nisem ničesar čutil, tako da je gag žal odpadel. Skratka, biopsija ni nič posebnega.

Česar pa ne bi trdil za lymsko boreliozo. Še kar naprej sem svinjsko zaspan, moram pa tudi priznati, da me je diagnoza napsihirala. Ko sem na internetu bral o bolezni, mi je postajalo kar slabo. Raje bi si zlomil nogo. Če crkne hardver, vsaj veš, pri čem si. Borelioza pa napade softver, morda šele čez nekaj let.

Zato poudarjam, da zadeve vzemite resno! Po izletu v naravo se temeljito preglejte, klopa izvlecite previdno (pinceta stane samo nekaj evrov), in potem vsak dan opazujte spremembe na koži (ne nujno na mestu ugriza). Če se rdečina širi in doseže v premeru več kot pet centimetrov, ne oklevajte, ampak takoj obiščite zdravnika! V začetni fazi je zdravljenje najbolj učinkovito in seveda tudi najmanj stresno. Če rdečina izgine sama od sebe, je to prej slab kot dober znak. Borelioza pokaže znake v nekaj mesecih ali celo čez več let. Tisto pa ni več zajebancija.

In cepite se proti klopnemu meningitisu!

Prejšnja objava Naslednja objava

70 komentarjev

  • Odgovori Aljaz 20. 6. 2011 at 18:16

    Jeba. Sam imam pravo fobijo pred klopi, četudi jih v življenju še nisem izkusil na lastni koži. Se pa spomnem, da so nas že v zgodnjih razredih OŠ (tretji, četrti razred) fajn prestrašili glede klopov.

    Zato, če se odpravim v naravo, se skoraj vedno našpricam z repelentom in nosim dolge hlače, naj bo še tako vroče. Brez skrbi sem samo nad gozdno mejo 🙂

  • Odgovori Mašon 20. 6. 2011 at 18:27

    uau. ravnokar sem pojedla zadnjo dozo Summameda zaradi borelije oz. lymske borelioze, ju3 grem puščat kri da vidijo če/koliko je deloval. in v glavi že nastaja osnutek za podoben zapis kot je tale tvoj. s tem da jest nisem vidla, kaj točno me je obgrizlo, vem pa da se je zgodilo na domačem vrtu.

  • Odgovori Lea 20. 6. 2011 at 19:37

    Sem jo prebolela že dvakrat. Prej ali slej kaj fašeš, če si skoraj vsak dan v hosti. Ko odpulim zverino, si to na koledar zapišem 🙂

  • Odgovori NatasaP 20. 6. 2011 at 21:06

    Od prijateljice brat je fasal kombinacijo borelije in meningitisa. En dan so ga dobili na tleh in potem je bil v komi en teden. Še danes malo jeclja in ima eno stran telesa slabše funkcionalno. Sem cepljena proti meningitisu, s klopi se res ni za hecat.

  • Odgovori beach_boy 20. 6. 2011 at 21:28

    Želim ti hitro okrevanje! Na zdravje!

  • Odgovori m. 20. 6. 2011 at 22:04

    Mene je dežurna pogledala za dve sekundi, napisala Sumamed, moja splošna zdravnica me je pa napizdila (!) zakaj sem tako hitro prišla na pregled, da bi kamot lahko še počakala kakšne tri tedne, ker izpuščaj še ne bi tako hitro izginil. ??? O kakšnem pregledu krvi sem lahko samo sanjala, o biopsiji pa še manj. Na vratih ima pa letake o nevarnostih bolezni, ki jih prenašajo klopi. Ha ha …

  • Odgovori chef 20. 6. 2011 at 23:04

    @Mašon: A sicer se počutiš OK? Si že bila na infekcijski?

    @Lea: Pametno!

    @NatasaP: Bolniki se vljudno zahvaljujemo za čudovito vzpodbudo 🙂

    @beach_boy: Hvala!

    @m.: Letaki so zato, ker delajo reklamo za cepivo. Podoben tretma sem pri splošni zdravnici doživel tudi jaz, ampak sem zoprn tip. Težim, grozim, iščem drugo mnenje … navsezadnje sem dobil napotnico, čeprav je splošna zdravnica izjavila, da bodo na infekcijski mogoče jezni.

    Seveda niso bili niti malo jezni. Nasprotno: z menoj so se ukvarjali študentka, zdravnica, nekaj medicinskih sester (vključno s spremstvom do laboratorija!) in kirurginja 🙂 Da ne omenjam prijaznosti.

  • Odgovori primoz 20. 6. 2011 at 23:16

    Ni zastonj klop oglaševan kot najnevarnejša gozdna žival. Fotr je imel meningitis in tega sranja res ne privoščim nikomur, niti 90 asom na šubičevi ne.
    Po boreliji zdaj kar hitro planejo z antibiotiki, poznam pa dva fanta, ki sta to svinjarijo fasala pred 25 leti. En je bil pol leta na umernih pljučih zaradi odpovedi mišic, drugemu pa so napačno diagnosticirali distrofijo, in da naj se kar počas poslovi. Na srečo sta zdaj oba relativno brez posledic.

  • Odgovori NatasaP 21. 6. 2011 at 6:46

    @chef – tebi gre bistveno bolje kot bratu moje prijateljice in ne dvomim, da se boš izmazal brez posledic. Tud držim pesti, da se boš kmalu spet dobro počutil. Je pa treba to napisat za take, ki mislijo, da se klopa izpuli ven in potem pozabi nanj, ta mala golazen je očitno blazno kužna in se pač ni za hecat.

  • Odgovori nevenka 21. 6. 2011 at 7:23

    Borelioza je res zahrbta bolezen, če se je ne diagnosticira pravočasno. Z leti razvije zelo različne simptome, ki jih zlahka pripišemo kakšni drugi bolezni.
    Moj ex soprog je fasal ugriz insekta, sploh ni bil klop, na področju gležnja. Gleženj se mu je v nekaj dneh obarval temno rdeče in sploh ni imel značilnosti tipičnega kroga, po katerem lahko sklepamo na borelijo. Nagnala sem ga v njegov zdravstveni dom v Šiški, kjer ga je pregledala njegova zdravnica in mu predpisala borovo obkladke. Moram pripomniti še to, da je bilo to kakšnih dvajset let nazaj, ko je bilo poznavanje te bolezni še v povojih. In če ne bi tako vneto spremljala medicinskih odkritij, bi jo moj možek odnesel še veliko slabše. Z navodilom za borove obkladke sem dobesedno vdrla nazaj v ordinacijo in gospe zdravnici razložila, da mora mojega moža testirati na borelijo. Gledala me je kot marsovca, češ kdo je tukaj sedaj zdravnik. Potem mu je predpisala antibiotik in vzela kri. Teste so takrat delali še v tujini. Seveda je bil okužen z borelijo.
    No, potem sem spraševala na infekcijski kliniki, če je dobil ustrezen antibiotik in ustrezno količino. Pa so rekli, da ja. Minilo je deset let. Moj mož pa je postajal vedno bolj trpeče bitje, zatekanje sklepov, bule neznanega izvora ob hrbtenici itd… Napotila sem ga na infekcijsko. Ugotovili so napredovano boreliozo in ga takoj hospitalizirali, priklopili na tisoč cevk in mu intravenozno dajali močne atibiotike, tako da je bil še od antibiotikov čisto preč. Mislim, da je bil na cevkah cca deset dni. Iz bolnišnice je prišel čisto shiran. Potem je bil še leta dolgo na kontrolah, kjer so mu kontrolirali titer protitelesc, ker če bi se ponovno povečal, bi pomenilo, da se je bakterija potuhnila in preživela v tkivu, ki ga je antibiotik slabo dosegel. Vse je namreč možno pri tej bakteriji.
    Zato je tako nevarna, ker je hinavska kot sam vrag. Intenzivno zdravljenje se je izkazalo za uspešno, tisto prvo pa ni bilo. Menim, da je potrebno preverjati uspešnost zdravljenja še nekaj let po terapiji in to zahtevati od zdravnika, tudi če je mnenja, da ni potrebno.
    Okužba z borelijo namreč ni prehlad. Zelo resna infekcija je.

  • Odgovori Mario Mann 21. 6. 2011 at 9:27

    Faaaak, upam, da bo vse v redu!

  • Odgovori chef 21. 6. 2011 at 10:48

    Še najhuje je, da se med ogledovanjem v ogledalu počutim kot bebec. Ampak kaže, da se flek zmanjšuje, samo jaz sem še vedno ves čas zaspan.

  • Odgovori Efemit 21. 6. 2011 at 10:48

    Veliko sreče in potrpljenja pri okrevanju!

  • Odgovori Robson 21. 6. 2011 at 10:57

    Nabavi glino za pitje(od Ferjuca)preverjeno pomaga

  • Odgovori Robson 21. 6. 2011 at 11:00

    +za obloge

  • Odgovori chef 21. 6. 2011 at 11:10

    Haha, ta glina je res čudodelna. Če se spomnim, jo itak pijem, da me zgaga ne peče.

  • Odgovori nadinka 21. 6. 2011 at 13:59

    Presneti ceki. Js mam v nahrbtniku spakirano pršilo proti klopom in pol pred vsakim pohodom pošpricam celo familijo od nog do glave (okrog nas se nardi pravi oblak in pol se namesto frišnega zraka nadiham “protiklopne mešanice” in kašljam ko kak star “kettenraucher”). Doma pa pol itak vse cote v pralni stroj, familija pa pod tuš. Moram potrkat.

  • Odgovori Davkoplacevalec 21. 6. 2011 at 14:31

    Bolj kot klopi se mi zdijo kritični naši dohtarji.

    A moraš res vse sam prej preštudirat, da te ne odpravijo vsakič z eno tableto?

  • Odgovori chef 21. 6. 2011 at 14:51

    @Davkoplacevalec: Že večkrat sem poudaril, da je diferenciacija dela predvsem odličen sistem, ki strokovnjakom omogoči nategovanje laikov. Danes moraš biti ne samo strokovnjak za medicino, ampak tudi za pravo, motoroznanstvo, prehrano, ekonomijo in tako dalje in tako dalje, sicer te nategnejo vedno in povsod.

    Na urejenem zahodu je sicer malo bolje, a ne bistveno.

  • Odgovori katarina 21. 6. 2011 at 15:22

    uh chef, veliko užitkov ob antibiotikih, upam, da primejo!

    kar se pa tiče zdravstva, na urejenem zahodu je neprimerno, NEPRIMERNO bolje! Jst mam redne probleme z alergijami, astmo in podobnimi zadevami… doma so me pač odpravli, da to tko je, in da če je astma preveč močna, naj vzamem ventolin (na katerega sem takisto alergična) ….no tle me šibajo od zdravnika do zdravnika, pri tem da je že splošni postavil novo in tokrat celo pravilno diagnozo…ampak zdaj se dela tisoč in en test, in dejansko bojo pozdravili par zadev! po 15 letih trpljenja…

    najbolj me je pa šokiral obisk pri fiziatru… po 20 letih precej groznih bolečin v križu, za katere so mi v valdoltri povedali, da pač so, naj vzamem kak tablet…no, tle sem zvedla da ni problem v križu ampak v gibljivosti kolka in da bolečina seva gor… navodilo..2 izredno preprosti vaji za raztezanje, 3 min na dan…križ je kot nov!!! 20 let in 5 ortopedov v sloveniji!!!

  • Odgovori filmoljub 21. 6. 2011 at 17:51

    Kuac je tole. 😕 Nič pametnega nimam za povedat, te piarije ti ne privoščim, pa upam na čimprejšnje okrevanje.

  • Odgovori Marjetica 21. 6. 2011 at 20:24

    Kaj res ne bo nikogar, ki bi bentil čez cepiva? Joj, pa tako sem se nadejala fajta. 🙂

    @Katarina: to, da – če je vse ostalo preigrano – bolečina v križu lahko pomeni zategnjen iliopsoas. Klinc, zdravniki ponavadi še marsičesa drugega ne vedo. Ponavadi je zdravo pridet k zdravniku z izdelano diagnozo. Sicer se zgodi, da dobiš un tup pogled in vprašanje: “Kaj bova pa zdaj?” Mislim, to ni figurativno ali retorično, pač pa zares.

  • Odgovori Marjetica 21. 6. 2011 at 20:25

    *iliopsoas, malo kdo ve.
    (vstavljam manjkajoč stavek)

  • Odgovori kv_mozart 21. 6. 2011 at 21:02

    Gospodu Zalarju čestitam za odličen spis in pomembno noto na koncu sestavka. Klopni meningoencefalitis je lahko fatalen.

  • Odgovori seamus 21. 6. 2011 at 23:57

    @katarina – jah takle mamo. Sj pri nas ni samo zdravstvo tam kjer je. Je tudi vse ostalo prav v istem mestu.

    @chef – ti pa dobr pocajtej tole zadevo.

  • Odgovori chef 22. 6. 2011 at 7:29

    Kar se tiče urejenega zahoda, sem hotel samo povedat, da tam na splošno manj nategovanja, medtem ko pri nas trgovina temelji na principu kdo bo koga bolj nategnil. Meni gre na jetra že ta folklora prodaje rabljenih stvari – artikel ima neko ceno in potem je treba nujno še malo poglihat. Fakof, če sem postavil ceno 50 evrov za tip top izdelek, mi toliko tudi plačaj, ne pa … a bi šlo za 40?

    Hvala za želje. Saj pravim. Včeraj zvečer sem odstranil obliž in videti je, da je flek skoraj že izginil.

  • Odgovori ozi 22. 6. 2011 at 10:45

    uf. nimam pravzaprav nič kaj pametnega za povedat. mogoče, da sem se usral ko sem ga zatipal na dvoletnem sinu. gamad prokleta. spal potem nisem en mesec. ampak tok mejhni šmrkovci so v večini zelo odporni. skratka, drži se. pa psiha na +.

  • Odgovori katarina 23. 6. 2011 at 8:52

    žal te ne morem prav nič potolažit. pred 17 leti me je pičil klop, dobila borelio, se zdravial z antibiotiki, po 17 letih je udarila spet ven. sem šla na terapijo, po njej je še slabše, leva roka je praktično brez moči. seveda živim dalje, a živeti z bolečino v roki pač ni prijetno. upam, da ne bo šlo naprej.

  • Odgovori MaMlaz 23. 6. 2011 at 12:49

    Tudi fasal. Flek velikost dlani. Danes začnem z antibiotiki. Mater, meni jo je kar sestra diagnosticirala, ker je moral dohtar v spremstvo. Je že tudi ene tri tedne od pika, ampak podobnih simptomov pa ne čutim. Pocajti se…

  • Odgovori chef 23. 6. 2011 at 13:12

    @MaMlaz: da se ne bi slučajno zadovoljil z antibiotiki! Zateži še za pregled, da se ti ne bo zgodilo kaj takega kot Katarini (komentar 29). Kot sem že rekel, zdravnikom zaupam toliko kot Pahorju.

    Po istem principu kot si zdravljen v tem trenutku, sem te po eni izkušnji sposoben zdravit tudi jaz, pa niti medicinska sestra nisem.

  • Odgovori MaMlaz 23. 6. 2011 at 13:24

    Mah, kaj pa vem. Nisem rad nek panik. Sem že imel zadevo pred leti pa smo jo z antibiotiki uspešno rešili. Ne vem pa, kaj ti lahko na analizi krvi in biopsiji tkiva novega povejo. Če jo imaš, jo imaš.
    Katarinin slučaj je pa najbrž redkost. S takimi izpleni se ne bi rad utrujal.
    Hotel sem samo povedati, da se mi zadeva ne zdi nek bav-bav. Vsaj v tem prvem stadiju. In upam, da se mi ne bo treba ugrizniti v “prst”.

  • Odgovori Delno prebujeni 23. 6. 2011 at 13:24

    Chef,jaz sem pa mislil, da boš napisal, kako si spoznal kakšno prikupno seksi medicinko, ki ti je iz zadnjega predela nežno odstranila tega parazita:)
    Zay… stvar. Jaz sem si tudi nekaj glede tega prebral. Imam pa vseeno eno vprašanje. Če sem razumel prav, te lahko borelioza napade čez 1, 4, 13 , 26 let, ne, človek pa, dokler ga resno ne napade, ne ve, da je doživel kolaps, drži?
    Po drugi strani pa….tudi sam sem enkrat doživel leglo klopov – naštel sem jih več kot 10 prisesanih. Vzel pinceto in jih odstranil.Nobenih rdečic, ugrizov, nobenih znakov. Da pa bi sedaj razmišljal o temu, kaj bo, če sploh bo čez toliko in toliko let…Kam pridemo potem.Chef, imaš eno izkušnjo več.
    CEPLJEN:)

  • Odgovori dohtar 23. 6. 2011 at 18:24

    Biopsijo tkiva delajo izkljucno v raziskovalne in ne terapevtske namene. Za doktorate. In, vsak dobi enega od stirih antibiotikov, ce imas smolo, tistega, pri katerem ne smes na sonce. Da se biopsija je bo komu zdela prevec imenitna.

  • Odgovori nevenka 23. 6. 2011 at 18:35

    Katarina, saj zato pa pravim, da je po okužbi in po zaključenem zdravljenju treba redno hoditi na titer kontrole. Dohtarji pozabijo, da si bil okužen, sam moraš zahtevati kontrole. Čim se število protitelesc poviša je takoj treba na novo kuro z antibiotiki.
    Sicer bolezen prav potihem napreduje in človek sploh ne opazi kako se mu težave kopičijo…
    Borelioza sploh ni tako zelo ozdravljiva kot nekateri mislijo. Res se včasih potuhne.

  • Odgovori cudno 23. 6. 2011 at 20:15

    Chef, kako si bil oblečen,ko si dobil 3 klope. Ali si imel dolge hlače, dolge rokave. Kakšna je bila obutev. Ali si hodil po podrasti, recimo praproti. Prosim, napiši čim več.

  • Odgovori MaMlaz 24. 6. 2011 at 8:45

    Jeba, stari! Kaže, da so ti pod krinko terapevtskega tretmaja naredili nekaj popolnoma drugega. Chef was abducted by aliens!!!

  • Odgovori Nadja 24. 6. 2011 at 20:52

    Prebolela borelijo pri dvanajstih. Danes, trinajst let kasneje, sem se vedno pri sebi. 😉
    Takrat sem jedla konjske antibiotike ampak je krvna preiskava (narejena pred kuro z antibiotiki) pokazala, da je moj imunski sistem ze sam od sebe bolj ali manj unicil bakterijo.
    Sem pa cepljena proti meningitisu, ker res vsakic ko grem v gozd, prinesem domov kakega klopa.:/

  • Odgovori cudno 25. 6. 2011 at 12:12

    Nadja, še ti prosim odgovori, kako si oblečena, ko greš v gozd, da prineseš klopa. Jaz sem si našel primerne hlače, obutev, po možnosti grem v gozd med dežjem, ali zjutraj in po nekajkrat tako še nisem prinesel klopa. Pa hodim po podrasti, kjer so klopi.

  • Odgovori Nadja 25. 6. 2011 at 14:11

    Cudno: pri nas je tak, da ze gres na vrt pa prineses v hiso klopa, na vrtu pa ponavadi ne sedim v dolgih hlacah in rokavih v tem letnem casu. 😉
    Za v gozd pa imam ponavadi dolge hlace, za dolge rokave pa mi je ponavadi ze prevroce…

  • Odgovori Dušan Vlahović 26. 6. 2011 at 9:55

    Zgrožen sem ob intelektualni bedi objavljenih komentarjev. Kljub nevednosti in neobveščenosti, zaradi katere me močno skrbi za naše šolstvo, si posamezniki upajo blatiti zdravnike, ki pa po njihovi lastni izpovedi niso napravili nobene napake. Zdravniku, ki spozna erythema migrans v prvih sekundah pregleda težko očitamo nevestno delo.
    Lyme-sko boleze povzroča Borrelia burgdorferi, spiroheta podobna treponemi pallidum, ki povzroča sifilis. Tako kot sifilis ima tudi borelioza lahko podaljšan potek in pozne zaplete.
    Bolezen je znana od 19 stoletja. Natančneje so jo definirali leta 1976, ko so opazovali epidemijo v mestu Lyme, Connecticut, USA. Povzročitelja so izolirai leta 1982. Pod imenom Borrelia burgdorferi sensu lato se skriva vsaj 13 vrst rodu Borrelia.
    Tako kot sifilis borelioza potek v treh fazah. V prvi se (v Evropi) pojavijo kožne spremembe in gripi podobno obolenje z ali brez bolečin v sklepih in artritisa. V drugi fazi. V drugi fazi so izraziti nevrološki znaki z okvaro posameznih živcev do encefalomielitis, pojavijo se kognitivne spremebe. V tretji fazi so okvare živčevja kronične narave in se jim pridružijo motnje spomina, motnje spanja in tako dalje.
    Serološke diagnostične metode pogosto niso zanesljive (ne gre za problem slovenskega zdravstva) zato se pogosto poslužujemo histopatološke diagnostike, od tod biopsija.
    Borrelioza je ozdravljiva. Na samem začetku je potrebno dati antibiotik v tabletah, v kasnejših fazah antibiotike moramo dajati v infuziji. Največkrat ob ustreznem zdravljenju ni posledic.
    Okužbo je pametno preprečiti. Cepivo je na voljo od leta 1998, vendar so ga 2002 prenehali proizvajati zaradi slabe prodaje. Večina ljudi se raje ščiti z repelenti in primernim oblačenjem.
    Nekdo je komentiral, da mora revež, vse prebrati na internetu, ker zdravniki tako ali tako nič nevedo. Branje ne boli. Če se človek malo potrudi lahko izve zelo veliko, vse kar ga zanima.

  • Odgovori cudno 26. 6. 2011 at 10:09

    Ali prav slišim, da obstaja cepivo za borelijo. Slišal sem samo za menigitis.

    Sicer pa vedno je potrebno iskati pravo mero. Mnogo se nas je izogibalo gozda zaradi strahu pred klopi.
    Torej bi bilo koristno imeti več informacije, od tistih, ki dobijo klopa, kaj so imeli oblečeno, da ocenimo, kakšna je verjetnost pri določeni obleki.

    Pa tudi zdrasvniki bi lahko več naredili na takšnih informacijah in statistikah.

    Jaz imam vojaške hlače za dež. In gledam na temperaturo in čas dneva. Do sedaj sem imel nekajkrat mir pred klopi.

  • Odgovori primoz 27. 6. 2011 at 10:32

    @Dušan Vlahović, Mateja je treba jemat z rezervo, ali pa nehat brat njegov blog. Tudi ostali komentatorji so se navzeli njegovega, nekoliko karikiranega sloga.
    Glede na to, da ste kompetentna oseba, bi vas vprašal, kaj mislite o komentarju anonimnega “dohtar”-ja, torej smislu biopsije in določitvi zdravila glede na to, kdaj prideš na vrsto in ne po terapevtskih značilnostih

  • Odgovori chef 27. 6. 2011 at 10:41

    Vsaka trditev, da je z zdravstvom v Sloveniji vse v redu, je ena navadna neumnost. In to ni karikiran izraz.

    Če mi dve zdravnici diagnosticirata različni bolezni, je oškodovana najmanj zdravstvena blagajna. Še enkrat poudarjam, da zdravnikom zaupam toliko kot Borutu Pahorju.

  • Odgovori Matic 27. 6. 2011 at 17:36

    Izražanje dvoma v diagnozo ni nobena napaka. Mislim, da je tudi druga zdravnica ravnala pravilno, saj je izrazila dvom v svojo diagnozo in se je odločila, da bo to v praksi potrdila – s kulijem. Čestitke, ker zdravstvena blagajna s tem posegom ni prav nič oškodovana, serologija pa v bistvu kar stane.

    In nihče ne trdi, da je z zdravstvom v SLO vse v redu. Samo da so nekateri komentatorji nevzgojeni.

  • Odgovori marš na drini 27. 6. 2011 at 18:29

    nisem ravno človek, ki bi zagovarjal zdravnike ali pa naš zdravstven sistem, prej obratno, ampak v tem primeru se po moje zdravnici dela krivico. vprašanje je ali je bila rdečina, ko jo je videla druga zdravnica dovolj tipična za boreliozo ali ne, ker ni vsaka rdečina znak okužbe z boreliozo. nadalje, je kljub temu, da je v borelijo dvomila, vseeno rdečino ustrezno označila in te naročila na ponoven pregled, ravno z namenom, da zadevo spremlja in da na osnovi nekih morebitnih sprememb, diagnozo tudi spremeni, kar se je pravzaprav tudi zgodilo. očitno ob drugem pregledu dvomov ni bilo več, ker se je pač tista rdečina razvila v nek za boreliozo tipičen simptom, ki ob prvem pregledu ni bil tako izrazit.

  • Odgovori runtheworld 29. 6. 2011 at 16:44

    na pohodu, ta mesec, sem s skupino mladih pohodnikov dobesedno “zaplavala” v gnezdo klopov, ki se je vleklo skorajda, očitno, celo pot navzgor.
    vsi smo jih fasali, razen dveh.
    jaz sem že sred poti na roki opazuila enega in se mi je utrgalo. bila je komedija, ampak meni se zdi klop zagrižen v moje telo nekaj blazno grozljivega. ker ni padel z roke, ko sem zamahnila po njem, sem si ga srdito odtrgakla s prsti…vred košček kože…kaj vse človek naredi, ko je paničen, heh.

    šele doma, po tuširanju sem zagledala še 3 goste in sem vreščala od groze. sej pravim, po kakih 15 letih sem jih fasala in se jih strašno bojim. oz dejstva da je živo bitje zažrto vame in ne gre kar tako dol z mene. odstranila mi jih je druga roka, s pinceto, zelo hitro. hvala bogu nič zapletov.
    sedaj sem kupila še pinceto posebej prilagojeno za telo klopov…in tudi cepit se bo treba.

  • Odgovori cudno 30. 6. 2011 at 12:22

    Runtheworld, ravno zaradi takšne paničnosti je treba vedeti dosti podrobnosti, da stvari bolj predvidevamo. Tudi, to, da si ne upamo v gozd, ko so klopi, je podobno takšni paničnosti. Torej, kot sem vprašal podrobnosti glede obleke, ko so dobili klopa, a se skoraj nobenemu ne zdi vredno odgovarjati.

    Sicer pa pravijo, da naj klop ne bi bil nevaren, če ga izvlečeš v 24 urah.

  • Odgovori dv58 30. 6. 2011 at 13:48

    Preveriti sem šel s kom imam opravka in dejstvo, da je sociologijo na FDV komaj spacal, se jasno odraža v njegovem pobalinskem razmišljanju in primitivnem pisanju. Imena in priimka si pa seveda ne upa povedati. Tako je lažje opletati z jezikom.
    Še vedno trdim, da slovensko zdravstvo kljub poskusom politike, raznih ekonomistov in sociologov, ki sedijo v različnih svetih zavodov deluje presenetljivo dobro. Pavšalne in neargumentirane ocene, ki temeljijo na problemih nastalih zaradi lastne “šlamparije” so samo nesramne in nič drugega.
    Tkivna biopsija je trenotno najbolj objektiven diagnostični postopek za ugotavljanje Lymske borrelioze. In ne služi pisanju doktoratov.

  • Odgovori Matic 30. 6. 2011 at 15:59

    No, dr. Vlahović, Matej Zalar ima toliko poguma da se predstavlja z imenom in priimkom, to mu je že treba priznati.
    Vse ostalo kar ste napisali, je pa žal res 🙂 Kako gre že star nogometni pregovor: “Kljub temu, da je enkrat zadel je žal prevečkrat zgrešil”.

  • Odgovori Dušan Vlahović 30. 6. 2011 at 20:14

    Res je! Gospodu Zalarju se opravičujem Ime nad sliko sem spregledal. Kljub temu me nutemeljene kritike zdravstva po blogih motijo.

  • Odgovori chef 2. 7. 2011 at 9:00

    @Dušan Vlahović: Jaz pravzaprav pojma nimam, kaj sploh hočeš povedat, imam pa občutek, da samo površno bereš (ob tem sploh ne veš, kdo je kaj izjavil) in preveč užaljeno reagiraš.

    Še enkrat: obiskal sem dva zdravnika, oba sta si zame vzela skupaj 5 minut in mi postzavila dve različni diagnozi (prva je bila sicer prava). Večina pridnih pacientov bi verjetno zaključila že po prvem obisku, v primeru neuspešnega zdravljenja bi se pa čez dve leti čudili, da jih vse boli.

    OK, lahko domnevamo, da boreliozo v tednu dni preprosto pozdravimo s kuro antibiotikov – tako sem bil zdravljen tudi jaz. Ker sem težil, mi je osebna zdravnica vseeno izdala napotnico za infekcijsko kliniko, kjer so me (radevolje) pregledali temeljito, torej ustrezno, kar si celo sam ugotovil (biopsija, odvzem krvi, EKG) – proti temu seveda nimam nič, proti temu je imel proti en drug komentator.

    Morda mi lahko razložiš, kako naj si razlagam diskrepanco med ravnanjem splošnega zdravnika, ki me sploh ne bi poslal na infekcijsko kliniko, in med specialisti, ki so me pregledali temeljito, me čez 14 dni vzeli na vnovičen pregled (včeraj) in me pričakujejo še enkrat čez mesec in pol? Očitno torej ta bolezen le ni kar tako.

    Kakšna neutemeljena kritika torej? Kakšna lastna šlamparija? Kakšen sociolog in kakšen sveti zavod (kot novinar (uspešno) delam v zasebnem sektorju)? Malo se umiri.

  • Odgovori dv58 2. 7. 2011 at 10:28

    Spoštovani g.Zalar.

    Nimate me nobene pravice tikati. Nisva skupaj ovce pasla. To, da ne razumete kaj želim povedati me ne preseneča. Zelo tipično za novinarja, ki misli, da vse ve.
    Obe zdravnici sta Vam postavili enako diagnozo in Vas pravilno zdravili. Druga zdravnica je ob drugem pregledu ugotovila, da se eritem premika (erythema migrans) kar je za boreliozo značilno in verjamem, da bi Vam predpisala antibiotik ali Vam rekla, da jemljete naprej tistega, ki ste ga dobili, če kot ste sam rekel, ne bi težili in zahtevali napotnice. Pogosto za uspešno zdravljenje ne potrebujemo natančne diagnoze. Novinarji o tem seveda ne razmišljate, za Vas je pomembno, da imate nekaj o čemer lahko trobezljate. Histološka diagnoza je zagotovo zanesljiva, vprašanje je ali je vedno potrebna. Vendar pri bolnikih ki “težijo” zdravniki pogosto napravijo tudi kaj nepotrebnega, da zaščitijo sebe pred prenapeteži. Škoda je, da Vas na tej izjemni inštituciji kot je FDV niso naučili vljudnega komuniciranja.
    S spoštovanjem
    Dušan Vlahović

  • Odgovori chef 2. 7. 2011 at 13:42

    Za internetne debate velja nepisano pravilo, da se vsi tikamo. Kjerkoli drugje bi te vikal, čeprav se ti ne zdi narobe (ali žaljivo) omalovaževati tistih, ki so diplomirali na FDV in ti na misel ne pride, da bi se opravičil za tisto, kar mi očitaš, a nisem nikoli napisal. Žalil te nisem niti v eni besedi, ti pa ne samo, da me omalovažuješ, ampak me celo ponižuješ. Naravnost smešno 🙂 Res je, nisva skupaj ovc pasla.

    Mimogrede: infekcijsko kliniko (zaradi mojega izrazito slabega počutja) mi je (off the record) svetoval specialist infektolog. Njegovo mnenje imam za bolj relevantno kot internetne čustvene izlive specialista anesteziologa in reanimatologa.

  • Odgovori chef 2. 7. 2011 at 13:43

    “Pogosto za uspešno zdravljenje ne potrebujemo natančne diagnoze.” … ampak tudi obilico sreče?

    😆

    Pravzaprav žalostno.

  • Odgovori Dušan Vlahović 2. 7. 2011 at 19:00

    Spoštovani g.Zalar.

    Vaša nepisana pravila me ne zanimajo niti me obvezujejo. Vaše odgovor samo potrjuje, da se o vljudnem komuniciranju niste naučili nič. Ali je moje mnenje za Vas relevantno ali ne mi je pravzaprav vseeno. Niste kvalificirani, da bi lahko presojali mojo strokovnost. Tudi Vaš zadnji komentar potrdi, da o medicini zelo malo veste. Upam, da boste pri zdravljenju bolrelioze res imeli obilico sreče, ker jo potrebujete.

    S spoštovanjem

    Dušan Vlahović

  • Odgovori chef 3. 7. 2011 at 18:48

    Pravzaprav ne vem, kaj sploh hočete povedati? Da so zdravniki nezmotljivi? Jaz seveda nisem strokovnjak za medicino in tudi nočem biti, še manj pa se mi ljubi pregovarjat z brez razloga užaljenim in nadutim zdravnikom, ki svojo strokovnost utemlejuje s floskulami kot “niste kvalificirani”, “zelo tipično za novinarja” in podobno. Verjetno ste res genialec v svoji stroki, česar sem vesel, pri komuniciranju oziroma razumevanju sogovornika pa vam manjka dosti več kot meni, ki ljudi tikam izključno na internetu (ker tako počnemo vsi).

    S svojimi vase prepričanimi (oholimi) izjavami zdravniškemu cehu prej škodite kot koristite (naj spomnim na predsednico zdravniške zbornice v primeru domnevno malomarnega zdravljenja, ki je imelo domnevno za posledico smrt).

    Jaz sem vesel, da me zdravijo z vso resnostjo, kar verjamem, da počnejo z dobrim razlogom. V četm torej vidite težavo? Jasno pa je, da skozi spremljanje mojega besedila in komentarjev sploh nimate pojma, kdo je kaj rekel, sumim pa celo, da ne razumete prav dobro slovensko, saj mi očitate stvari, ki jih nisem nikoli napisal.

    In ne, ne želim se več pogovarjati z vami, ker je to izguba mojega (in verjamem, tudi vašega) dragocenega časa. Vse skupaj je naravnost smešno, ker verbalno divjate tam, kjer sploh ni nobene težave.

    Srečno želim!

  • Odgovori Skip 7. 7. 2011 at 4:31

    Haha, me zanima kako ta Dušan Vlahović gre na kakšno potovanje v takšno tuje govorečo deželo, kjer ne poznajo vikanja. Pa kjer se še po možnosti kličejo po imenih, čeprav se prvič vidijo. 🙂

  • Odgovori a.c. 21. 7. 2011 at 10:22

    ”Pogosto za uspešno zdravljenje ne potrebujemo natančne diagnoze.”
    Naj razložim. Erythema migrans je zančilen za borelijo in čim je potrjen, nadalnja diagnostika ni potrebna (serologija, biopsija). Nadaljuje se pač z zdravljenjem borelije (terapija z azitromicinom – Azibiot oz. Sumamed – je ustrezna).
    Citat iz wiki: a physician-identified rash warrants an instant diagnosis of Lyme disease and immediate treatment without further testing, even by the strict criteria of the Centers for Disease Control.

  • Odgovori a.c. 21. 7. 2011 at 10:26

    BTW površno bereš ti, ne dr. Vlahovič 😉

  • Odgovori chef 21. 7. 2011 at 12:54

    Ja, čudno, da so v mojem primeru vseeno nadaljevali z diagnostiko, da ne govorim o nadaljnjih pregledih. Verjemi, da ne hodim tja z veseljem, kvečjemu obratno. Očitno nekdo res ne ve, kaj počne.

  • Odgovori nevenka 21. 7. 2011 at 13:20

    Tudi jaz mislim, da mirne duše lahko kritiziram zdravnico, ki boreliozo zdravi z borovimi obkladki in ji je potrebno za dodatno diagnostiko skoraj groziti, da se boš pritožil…
    Bi moral gospod Vlahovič vendarle razumeti, da če mora človek pet let po zdravljenju spet v bolnišnico, da prvič nekaj ni bilo dobro opravljeno…???
    In ljudje imamo vso pravico kritizirati take zadeve, ker je pravzaprav zelo nenavadno, da se mora vsak človek sam izobraževati toliko, da lahko nadzira zdravnika????

  • Odgovori M. 21. 7. 2011 at 14:55

    Btw, pazi na Pippo, za pse sta borelija in erlihija (ter druge klopne bolezni) žal prevečkrat smrtni ali z usodnimi posledicami :-(. Po mojih izkušnjah, pa živim v bistvu sredi gozda, je najbolj učinkovita ovratnica Scalibor, dovoljena tudi za pasje mladiče. Jaz pa po sebi pršim protiklopne spreje, ki, toktok, zelo uspešno odganjajo gozdno klopno golazen.

  • Odgovori chef 21. 7. 2011 at 15:21

    Ja, ampak te ovratnice so mi res odvratne. Menda pa nekaterih psov klopi sploh ne napadajo. Bomo videli. Danes grem k veterinarki.

  • Odgovori M. 21. 7. 2011 at 16:38

    Scalibor ni tiste sorte odvratna ovratnica – je bele barve in povsem (res povsem) brez vonja; po mojih nekajletnih izkušnjah zadostuje že, če jo ima pes gor samo zunaj, v stanovanju pa ne. Vsekakor je bolje malo potrpeti z ovratnico kakor zdraviti psa, obolelega za eno od klopnih bolezni. Potem imaš seveda še razne Advantix-like ampule, ki pa so izjemno agresivne in jih na svoje pse že nekaj let ne dajem več. Pa če boste potovali proti morju ali v obmorske kraje, se zadnja leta vsi bojimo srčne gliste in dajemo arcnije tudi proti temu. No, zdaj bom pa nehala težiti z nasveti ;-).

  • Odgovori chef 22. 7. 2011 at 13:13

    No, saj ta mi je grda. Po nasvetu veterinarke menda klopi nekaterih psov sploh ne naskakujejo. Zaenkrat jo vsakič doma fajn pregledam in zaenkrat ga še ni imela. Za najbolj kritične konce (Kamniška Bistrica, Polhograjci – moj rajon – in okoli Krima ter v Iškem vintgarju ipd.) bom pa verjetno res nataknil ovratnico.

    Ne morem pa tej lepi dami česa takega nataknit v mestu, hehe.

  • Odgovori » Vloga Googla v slovenskem zdravstvu Ustvarjanje 10. 8. 2011 at 0:01

    […] če ta dogodek združiš z izkušnjo Chefa pri diagnozi borelije pač vidiš zdravstveni sistem, ki ne deluje. Vendar sedaj vsaj obstaja […]

  • Odgovori Rado 13. 10. 2011 at 15:22

    Chef,
    vidim da si se uspel spreti z zdravnikom.
    Hm, hm, slaba popotnica. Kaj pa če se kdaj raztreščiš na kolesu in mu prideš v roke?

    Sem vse prebral – tu in na njegovem blogu. Priznam, tokrat je bil nedvomno on bolj nadut sogovornik.
    🙂

  • Odgovori chef 13. 10. 2011 at 23:01

    Če bo šlo vse po sreči, bom imel dobre veze z anesteziologinjo.

  • Odgovori Anonimno 27. 8. 2019 at 16:41

    Tudi tigrasti komarji so postali prenašalci borelije – mene je pičil komar, dobil flek in klasične simptome, utrujenost in glavobol – danes začenjam z antibiotičnim zdravljenjem. Bedno, ampak pravijo, da v začetni fazi je zdravljenje najuspešnejše. Srečno vsem.

  • Komentiraj