Ob očitnih distrakcijah kot so pametni telefoni,vidim razlog za čedalje slabšo usposobljenost za šofiranje, paradoksalno, v avtomatizaciji avtomobilov, v tem, da praktično ni več treba šofirat. V avtu pritisneš na gumb, ob vžigu motorja se samodejno prižgejo luči, razprejo stranska ogledala, piskanje opomni na varnostni pas. Pri izmotavanju iz parkirnega prostora so v pomoč senzorji na vseh skrajnih točkah vozila. Iz P prestaviš v R in v D in se pelješ, vrata pa se z zunanje strani samodejno zaklenejo. Na vsakem semaforju se motor ugasne in vžge, zategne in spet sprosti se avtomatska ročna zavora, ki to sploh ni. Aktivni tempomat pospešuje in zavira; senzorji držijo avto na svojem pasu; žarometi v ovinkih zavijajo; ko začne deževat, se vklopijo brisalci; vzvratno ogledalo se samodejno zatemni …
Ob avtomatiki me popade nervoza, včasih tudi bes. Medtem ko nedorasli programerji pri Googlu tripajo na avtomobile brez voznikov in nemški novinarji po avtocesti vozijo brez rok, se v modernem avtu počutim kot nekoristen debil. Volan se trese, avto zavira in potem spet brez pameti pospešuje, v križiščih crkuje in nekoč zaradi kombinacije strme ceste, peska in kanala, ki je grozil, da bo odbil odbijač, nisem znal speljat z avtomatsko ročno zavoro, tako da sva navsezadnje obrnila in šla na izlet drugam. Z ročno zavoro bi speljal vezanim očima.
Kljub vsemu pa ljudje vozijo čedalje slabše in bolj ko imajo moderne avtomobile s tipali na vseh straneh in tistimi smešnimi downsizanimi motorčki, ki nič ne žrejo pri 110 km/h, pri 120 km/h pa misliš, da bo odneslo ventile, bolj sigurno bodo vozili kot nesposobni pezdetje, za katere ne bi stavil niti, da se znajo peljat z avtobusom. Kot potniki.
Edina tehnikalija, ki je ne uporabljajo, je sistem za prostoročno telefoniranje, verjetno zato, ker parjenje s telefonom zahteva inteligenčni kvocient, višji od števila kilovatov varčnega motorja 1,3-litrske prostornine. Potem se ekstremno varno in varčno po mestu vozijo 45 km/h, na podeželskih cestah pa 70 km/h, ne glede na to, ali so v naselju ali na odprti ravni cesti. Ko besno prehitiš, pa ugotoviš, da sladka mamica, ki je na zadnjo šipo prisesala tablico POZOR, TIAR V AVTU, zavzeto klepeta po telefonu za 700 evrov.
Seveda lahko telefonira, saj ji med vožnjo sploh ni več treba razmišljat, ker avto vse naredi sam od trenutka, ko se je za volan usedla v visokih petah in s sončnimi očali z najvišjo stopnjo zaščite pred soncem, za katera v navodilih jasno piše, da niso primerna za vožnjo. Še danes le stežka verjamem Fotrovi zgodbi izpred nekaj let, ko je ženska zbila otroka, a ni niti izstopila, ampak nadaljevala telefonski pogovor tudi po tem, ko so revežu na pomoč priskočili mimoidoči.
Ko smo se še pred desetimi leti usedli v avto, smo se morali na vožnjo pripraviti skozi določeno, resda preprosto proceduro, ki pa je vendarle zahtevala nekaj sekund koncentracije, v katerih so se ljudje pripravili na to, da bodo vozili. Danes pa avto, ki vse naredi sam, voznikom daje signal, da ni vožnja čisto nič posebnega. Ne samo, da zna avto vozit vsak motorično, mentalno in zdravstveno dvomljivo usposobljen homo sapiens, prav on celo misli, da je selitev iz ene v drugo točko nekaj preprostega, kar lahko naredi mimogrede, medtem ko po telefonu rešuje svet, na ves glas prepeva zadnji hit Tonija Cetinskega, pri čemer telefon v roki drži kot mikrofon, ali otroku na zadnjem sedežu briše smrkelj. Ampak vozi pa varno 70 km/h in se čudi divjakom, ki ga prehitevajo.
18 Komentarjev
Končno je to nekdo povedal na glas! Ne morem verjet, da sploh še kdo v tej državi razmišlja na tak način… Včasih sem se čudila obupni vožnji italijanskih voznikov, ampak po naših cestah zadnje čase srečujem take katastrofe, da si mislim, da kot narod nismo dosti boljši.
Potencial je vedno velik, pri teh pametnih stvareh. A žal je potencial uporabnika majhen. Pri vseh pametnih rečeh v avtu, pogrešam še samodejno vklapljanje žmigavcev, za vse uporabnike cest in avtomobilov, ki preprosto ne uporabljajo več te danosti.
Kako že gre “If you ever feel useless, remember that somebody’s job is to install turn signal systems at BMW.”
Ma dej, ne govor. 😡 Meni se že avtomatski menjalnik zdi pogruntavščina za debile.
Avtomatski menjalnik je super zadeva, če seveda omogoča tudi ročno pretikanje. Moram pa reči, da ga nikoli nisem pretirano pogrešal, tudi, ko sem po par letih z avtomatike prišel spet na manual. V bistvu sem začel spet uživat.
Meni se še najbolj nevarna zadeva pri teh avtih zdi, da te dobesedno uspava. Nimaš kaj počet, zraven pa imaš zaradi super duper dodatkov še lažen občutek varnosti. Saj dobiš tudi sistem za preverjanje zaspanosti, samo s tem je tako, kot s senzorjem za svetlobo. Večina voznikov ga pač ne doplača in se v vsakem vremenu in času dneva vozijo samo s sprednjimi dnevnimi lučmi….
Ha ha tale s “TIAR V AVTU” me je pa ful nasmejala. Točno take mamice kot si jo opisal, dajejo taka imena!!! :)))
@Kkaki: Točno tako in da ne zaspijo, raje telefonirajo
@Tiar: In dejansko tudi nalimajo tisto tablico na zadnjo šipo! Že neandertalci so delali otroke, danes pa moja generacija misli, da je zaradi tega nekaj posebnega, Mrš.
Jaz sem se nasmejal kar vsemu.
Kar se mene tiče, je dovolj če ima avto klimo.
Po branju zgornjega (pa tudi sicer) me ne preseneti več začudenje ljudi, ko jim povem da na dopust in tudi krajše dopustke, recimo za vikend, hodimo s kamp prikolico. ¸
“A ti to s sabo pelješ?”.
“Ne, kolesa in kljuko ima prikolica za okras, spat pa vsak večer hodimo domov!”
Se opravičujem ker to ne bo vsebinsko izčrpen komentar: 😆
10/10
Me veseli. Mene tehnološki napredek nikoli ni pretirano navduševal. V zadnjem času je večinoma povsem nepotreben. Nazadnje smo se nekje za kraj in čas srečanja dogovorili takole: “Se še slišimo.” Potem je tehnika crknila, kar me je prizadelo bolj, kot če bi se sredi Bavarske sprehajal brez hlač. Navsezadnje sem telefoniral iz telefonske govorilnice, dogovorili smo se za točno uro in kraj in … neverjetno, uspelo se nam je najti.
Ne vem no, če ne tripaš na avte je transport ena blazna izguba časa. Če bo avto kdaj vozil sam, jaz bom pa na zadnjih sedežih lahko počel kaj drugega:) bo to zakon!
Tiara… Dobra ideja! Na pol-avtomatizirani avtomobili so na pol poti do avtomatiziranih avtomobilov. Želim si, da bi bilo to obdobje čim krajše.
Ha ha, svašta: 😆
http://www.siol.net/avtomoto/testi/avtomobili/2015/06/pv_seat_ibiza_prenova.aspx
@Zmrda: Ja, ampak ljudje na zadnjih zicih ziher ne bodo počeli nič pametnega. @filmoljubov link to po svoje dokazuje.
@Urban: Po svoje imaš prav: ali avtomatizem ali pa nič.
Ha, jest pa na službenih poteh počnem točno to kar ti na eni sliki – delam! In upam, da bo vožnja čimprej avtomatizirana. Ker vožnja 900km po avtovestah je čista izguba časa.
Ja, zaradi tega imajo ljudje šoferje
Nič nimam proti avtomatizaciji, če bo enkrat popolna, ne da pa da smo z njo vzpostavili sanjaštvo. Širše gledano pa avtomatizacija povzroča debilizacijo in to je dejstvo. Ljudje vedno manj razmišljajo, če že, so pa fohidioti. Posledice lahko opazujemo vsepovsod.
S samo avtomatizacijo ni nič narobe. Ideja je v tem, da ostane več časa / denarja. Problem je, ker je človek po naravi len in potem namesto da bi kaj počel, zganja neumnosti. Možgani se pa temu nedelu pač prilagodijo.
Več časa in denarja mi ostane zarado avtomatske ročne zavore. Super.
Implementirajo naj jo potem, ko bo avto znal sam tudi vse ostalo. Za zdaj ne zna. In dokler bodo telefoni ali računalniki delali tako slabo kot zdaj, nočem videti, da me v prometu vozi avtomatika.